Domkantor Marcus André Berg

Marcus André Berg er fra 16. februar 2015 ansatt som domkantor i Oslo domkirke.

Domkantor Marcus André Berg

Marcus André Berg kommer fra Skudeneshavn i Rogaland. Hans interesse for orgel begynte i 13-årsalderen, og han ble undervist av den daværende lokale kantoren, Julia Harbrecht. På musikklinjen ved Skeisvang videregående skole hadde han Njål Steinsland som lærer. I 2011 fullførte han Kandidatstudiet i kirkemusikk med fordypning i orgelspill ved Norges musikkhøgskole.

To år senere fullførte Berg Mastergradstudiet i utøvende orgel ved samme institusjon. I sitt masterprosjekt tok han for seg den franskromantiske orgelsymfonien med musikk av Franck, Widor, Vierne og Dupré. Eksamen bestod av fire symfonier fordelt på to konserter i Uranienborg kirke. Ved musikkhøgskolen hadde han Bjørn Boysen, Harald Herresthal, Jon Laukvik og Terje Winge som veiledere i orgelspill, og Inger-Lise Ulsrud som lærer i orgelimprovisasjon. Under masterstudiet jobbet han som kantor i Majorstuen kirke.

I 2015 ble Berg engasjert som domkantor i Oslo domkirke. I tillegg har han siden 2013 jobbet som kantor i Vålerenga kirke hvor han blant annet er dirigent for blandakoret Vålerenga Vocalis.

Berg er også komponist og har studert komposisjon med Trond Kverno og Olav Anton Thommessen. Våren 2014 vant han 1. pris i komponistkonkurransen "International Edvard Grieg Competition for Composers", hvor oppgaven gikk ut på å skrive et variasjonsverk for orgel over et tema av Grieg.

Fra høsten 2013 har Berg undervist i orgel på Talentutviklingsprogrammet ved Norges musikkhøgskole. Berg blir ofte brukt som akkompagnatør og har samarbeidet med mange kor, sangere og instrumentalister i Oslo og omegn.

I 2012 ble Berg ansatt som kantor i Majorstuen kirke og siden juni 2013 har han vært ansatt som kantor i Vålerengen kirke. Fra 2015 fortsetter han som kantor i Vålerengen, men i et mindre engasjement for å kunne kombinere det med arbeidet i Oslo domkirke.

Marcus André Berg er født 7. august 1988.