César Franck 200 år – orgelverker med Kåre Nordstoga

Over hele verden feires i år 200-årsjubilet for César Franck, som ikke minst er kjent for sin orgelmusikk. Her i Oslo domkirke spiller Kåre Nordstoga alle Francks store orgelstykker fordelt på tre konserter i mars. På første konsert 5. mars får vi også høre Francks berømte fiolinsonate.

César Franck 200 år – orgelverker med Kåre Nordstoga

César Franck ble født 10. desember 1822 i Liège i dagens Belgia, men bodde mesteparten av sitt voksne liv i Paris. Han studerte komposisjon og klaver ved konservatoriet der og virket siden som komponist, pianist, lærer og organist – fra 1858 som titulærorganist ved sentrumskirken Ste-Clotilde og fra 1872 som professor ved Paris-konservatoriet frem til sin død i 1890.

Som komponist har Franck en stor produksjon i alle tidens viktige sjangere, fra opera til kammermusikk. Mest kjent er verkene fra det siste tiåret han levde, som Symfoni i d-moll, Symfoniske variasjoner for klaver og orkester og Fiolinsonate i A-dur.

César Franck har en helt spesiell plass orgelets historie. I 12 store verker la han grunnlaget for den franske romantiske orgelskolen. Musikken er polyfon, til tider sterkt kromatisk med innnflytelse fra Wagner og har ofte en syklisk form, der temamateriale går igjen i de forskjellige satsene for å skape enhet i verket. Det er disse 12 orgelverkene som Kåre Nordstoga spiller i konsertserien nå i mars 2022.

Lørdag 5. mars kl 12.00
Sonate i A-dur for fiolin og klaver (1886)
Fantasi i C-dur, op. 16 (1860)
Koral nr. 2 i h-moll (1890)