Orgelhøst i Oslo domkirke 2022

Høsten kommer med orgelkonserter. Domkirkens egne kantorer spiller sammen med solister, de er med i Oslo orgelfestival og det blir konsert av stjerneorganist Gunnar Idenstam.

Orgelhøst i Oslo domkirke 2022

Orgelhøst
Orgelkonserter i Oslo domkirke høsten 2022

Billetter kr 100 ved inngangen med mindre annet er annonsert – gjerne betaling med Vipps til #102995 eller med presist kontantbeløp.

Etter noen av konsertene er det foredrag i regi av Domkirkeakademiet. Se mer i egen artikkel.

Lørdag 1. oktober kl. 12.00
En sats fra 10 forskjellige orgelsymfonier av Franck, Widor, Barié, Vierne, Dupré, Bonnal, Gilles, Labole, Boulnois og Fleury
Domkantor Marcus André Berg

Orgelmaraton
Lørdag 15. oktober kl. 12.00–21.00
Oslo orgelfestival 2022, se egen artikkel
Konserter i flere av Oslos kirker
Marcus André Berg åpner maratonet i Oslo domkirke kl. 12.00
Fri entré

Avslutningskonsert Oslo orgelfestival 2022
Søndag 16. oktober kl. 19.00
Gunnar Idenstam
Se mer i se egen artikkel
Verker av Caccini, Bach, Orff, Idenstam

Lørdag 29. oktober kl. 12.00
Domkantor Kåre Nordstoga
Verker av J.S. Bach, Olivier Messiaen og Cèsar Franck

Stabat Mater for tenor og orgel
Lørdag 12. november kl. 12.00
Stabat Mater for tenor og orgel, Marcus André Berg
Mathias Gillebo, tenor
Marcus André Berg, orgel

Lørdag 19. november
Victoria Ulriksen, orgel
J.S Bach, Guillmant, Franck og Piece Heroique

Desember

Adventskonsert
Søndag 4. desember kl. 19.00
Folketoner, verker av Bruhns, Buxtehude og Bach
Sinikka Langeland, sang og kantele
Domkantor Kåre Nordstoga, orgel

Orgelkonsert på César Francks 200-årsdag
10. desember 1822 ble César-Auguste Jean-Guillaume Hubert Franck født. Han vokste opp til å bli en av verdens mest spilte, romantiske komponister og skrev mange verk for orgel.

I 2022 hylles han med utallige konserter verden over og i Oslo domkirke har domkantor Kåre Nordstoga lagt den siste konserten, i serien «César Franck 200 år», til dagen for komponisten og organistens faktiske bursdagsdato. Velkommen til feiring med orgelkonsert!

Lørdag 10. desember kl. 12.00
Domkantor Kåre Nordstoga, orgel