Kirkens tårn

Domkirken hadde opprinnelig et lavere tårn. Ved en ombygging på 1850-tallet ble tårnet forhøyet, men da med murstein som var mørkere i fargen. Dette skillet er tydelig å se på tårnet.

Kong Christian sa aldri: "Her skal kirken ligge." Men det gjør den, ligger ved Stortorvet midt i byen.

Helt fra kirken sto ferdig i 1697 syntes byens befolkning at tårnet var for lavt og lite verdig landets domkirke. Men først ved ombyggingen i 1850 under arkitekt Alexis de Chateauneuf fikk kirken sitt nåværende tårn, med den karakteristiske bronsekuppelen. Den hollandske murstenen som man brukte da kirken ble bygget, var det ikke lenger mulig å skaffe, og man kan tydelig se hvor tårnet ble påbygget.

Men kirken har flere tårn og spir. Se foto nedenfor.