Åpenbaringstida 2022

Åpenbaringstida er Den norske kirkes særlige misjonstid, i tillegg til Kristi himmelfart og pinse. Vi går altså inn i åpenbaringstida, tida fra nyttår til faste.

Lysgloben symboliserer verden, en klode vi alle har ansvar for. (Foto: Bo Mathisen)

Vi har nettopp feiret julas budskap - en glede for hele folket. I åpenbaringstida åpenbares mer av inkarnasjonens mysterium, hvem Jesus er. I tillegg har vi også det universelle perspektivet: At den nyfødte i Betlehem kom for alle folk. Ingen har rett til å holde ham for seg selv.

Alle døpte har medansvar for kirkens oppdrag

Kirkemøtet har nettopp gjort sterke vedtak om misjon i saken «Den norske kirkes globale oppdrag», (se lenke under). Denne saken gir både ny kunnskap og stolthet over det store fellesskapet og oppdraget vi er del av som lokalmenighet.

Åpenbaringstida er en flott mulighet til å oppdatere seg selv og menigheten på hva dette innebærer i dag. Her knyttes dåp, lokalmenighet og Kristi verdensvide kirke sammen i oppdraget, også kalt "mission":

"…den døpte tilhører en lokal menighet og samtidig et verdensvidt fellesskap, hvor Jesus Kristus knytter oss sammen med alle kristne. Alle døpte er sendt for å forkynne evangeliet i ord og handling og har medansvar for kirkens oppdrag i verden." (KM 09/21 vedtak 1.a)

– "Alle døpte er sendt […] og har medansvar for kirkens oppdrag i verden", det er en ganske frisk utfordring Kirkemøtet har gitt oss som folkekirke med 3, 6 millioner døpte. Her er det stort potensial for den som makter å se mulighetene. Medansvar er jo også veldig i tråd med det allmenne prestedømme og aktualiseres også særlig i 2022, som er frivillighetens år, sier Einar Tjelle, Kirkerådets leder i seksjon for økumenikk og dialog.

Forslag til markering av åpenbaringstida

• les teksten om global folkekirke, signert internasjonal direktør Berit Hagen Agøy
  • del teksten eller deler av den med menigheten, sammen med oppdatert informasjon om menighetens misjonsarbeid, på fysiske oppslag, nettsider eller sosiale medier
  • kontakt misjonsorganisasjonen menigheten har avtale med, og få tekst til oppslag i feks menighetsblad eller nettside

Dersom menigheten ikke har misjonsavtale, kontakt misjonsrådgiver i bispedømmet og etabler en avtale. (Se lista over misjonsrådgivere lenger ned på sida.)

Prekenhjelp

SMM fortsetter konseptet med liturgiske byggeklosser og «misjonale prekenknagger» til åpenbaringstidens gudstjenester. Disse finner du i lenke under.

De siste tre blir lagt ut i midten av januar.