Ungdommer fra Stjørdal til Barcelona

I 2019 fikk de fire menighetene i Stjørdal (Nidaros bispedømme) stipend fra SMM til prosjektet "Misjonstur til Thailand". På grunn av pandemi og andre uforutsette ting ble mye endret. Men i påsken 2022 ble turen gjennomført - til Spania.

Med smitteforebyggende tiltak fikk Stjørdalsungdommer et spennende opphold i Barcelona påsken 2022

Forberedelser

Det var en gruppe ungdommer som hadde gått på lederkurs i menigheten som ble spurt om de var interessert i å bli med på tur til Thailand for å besøke et prosjekt som menighetene støtter gjennom NMS. Målet var å gi et utvidet tilbud for ungdommer på videregående, for å «holde lenger» på dem etter lederkurset i 10.klasse og gi anledning til å lære mer om sin egen tro og få «utvidet horisonten».

5 ungdommer meldte seg. Alle måtte signere en kontrakt med foreldrenes underskrift på at de forpliktet seg til å delta på dugnader og samlinger, samt betale en påmeldingsavgift.

På grunn av pandemien og endringer i staben skjedde lite før 2021. Da ble kontakten med ungdommene gjenopptatt, reisemålet ble endret til Spania, og det ble satt i gang med dugnader. Gruppen forberedte seg med samlinger som inneholdt undervisning om misjon, med særlig fokus på NMS sitt arbeid. Mer spesifikt lærte ungdommene om kommunikasjon på tvers av kulturer, litt spansk språk, om økumenikk og mye om diakonalt misjonsarbeid. Hele tiden var kontakten med NMSU viktig.

Pandemien truet hele prosjektet. Det gjorde noe med motivasjonen underveis. Kunne turen gjennomføres? Måtte noen trekke seg fordi de ble syke? Fikk alle koronapasset sitt?

Gjennomføringen
Turen fant sted i april 2022, fra fredag-onsdag i påskeferien.

Programmet gikk som planlagt, lørdag og palmesøndag var fullspekket med program på Puente kultursenter i Barcelona. Ungdommene fikk besøke flere ulike menigheter i Barcelona: en arabisk-talende immigrant-menighet, en spansk-talende pinsemenighet med mye inspirasjon fra Hillsong-bevegelsen og et besøk i Sagrada Familia, en høyreist katedral.

Hver morgen startet med felles bønn og bibelord for dagen, som satte en fin ramme for fellesskapet på tur. Hver kveld snakket vi om hva vi hadde opplevd, og alle fikk sette ord på hvordan dagen hadde vært.

Hva ble oppnådd gjennom turen?
Ungdommene har helt klart fått et bredere bilde av ulike måter å være kristen og menighet på.
De har vokst i måten de uttrykker sin tro på, blant annet gjennom felles bønn og måten de snakker om sin tro på.
Menigheten i Stjørdal har klart å holde kontakt med en gruppe ungdommer fra konfirmasjon helt til de var ferdig på videregående