Grønn menighet og miljøledelse i kirken

Hvordan kan kirken redusere sine egne klimagassutslipp og negativ miljøpåvirkning gjennom aktiviteter og drift? Her må både enkeltpersoner, menigheter og fellesråd delta i kirkens miljøengasjement og kjempe for en rettferdig fordeling av ressursene, både i ord og handling. På disse sidene har vi tidligere publisert stoff hvordan menigheter og kirkelige fellesråd kan delta i kirkens grønne arbeid, i samarbeid med bispedømmerådene og Kirkerådet. Tanken er å skape et grønt nettverk i kirken der vi både hjelper og forplikter hverandre. Stikkordene har vært "grønn menighet", "kirkens klimamelding" og "Grønn kirke-miljøledelse i praksis". Nå er dette stoffet bearbeidet og flyttet til www.ressursbanken.no. Les om dette, og hvordan man kan jobbe med det lokalt, der. Registrering og oppfølging av Grønn kirke, som vi tidligere kalte Grønn menighet skjer på den nye arbeidsplattformen Kirka vår.