Hvorfor feirer vi jul?

Jul er høytiden hvor vi feirer at Jesus ble født. Det feirer vi med julekonserter, gudstjenester, klokkeringing og mer. På denne siden kan du lese mer om jul i kirken og hva kirken tilbyr i høytiden.

Kirken har et rikholdig program i kirken, der du kan finne ro og julestemning. (Foto: Bo Mathisen)

Hvorfor feirer vi jul?

Jul er høytiden der vi feirer at Jesus ble født. Jul er en av våre aller største høytider, og markeres med gudstjenester, julekonserter og mange andre julearrangementer.

Fra gammelt var ordet "jul" det nordiske navnet på feiringen av at solen snudde. Etter innføringen av kristendommen ble ordet jul brukt om feiringen av Jesu fødsel.

Når er det jul?

Julehøytiden varer fra julaften til første søndag etter nyttår.

I Norge er det vanlig å regne 24. desember (julaften) som høydepunktet for julefeiringen. Over store deler av verden er det likevel den 25. desember som er høydepunktet i feiringen.

Gutt som sitter på fanget til sin mor i julegudstjenesten
Både store og små er velkommen til kirken i julen. Foto: Ellevill

Hvordan feires jul i kirken?

I kirken feires det gudstjenester, julekonserter og mange andre julearrangementer.

Det er vanlig å gå på gudstjeneste i kirken på julaften. Det er også gudstjenester 1. og 2. juledag, og flere andre dager i julen. Mange arrangerer også utendørs arrangementer som julevandring rundt kirken.

Det er også vanlig for mange å besøke en grav på kirkegården for å tenne lys i julehøytiden.

Hva skjer i kirken på julaften?

For mange er gudstjenesten på julaften det som skal til for at julefreden skal senke seg.

Her kan store og små samles til lesing av juleevangeliet og kjente julesanger. Gudstjenesten på julaften varer som regel mellom 40 minutter og en time. Trykk her for å lese mer om gudstjenesten på julaften.

Kirkeklokkene som ringer på julaften
Når kirkeklokkene ringer på julaften, sier vi at "julen ringes inn". Foto: Martin Bakke Slåttsveen

Hvorfor ringer kirkeklokkene på julaften?

Kirkeklokker over hele landet ringer kl 17.00-18.00 på julaften for å markere at vi går inn i en høytid. Det er vanlig å si at "julen ringes inn" på dette tidspunktet.

Kirken ringer alltid med klokkene på denne måten på høytidsdager – som påskeaften, pinseaften og julaften, i tråd med reglene for bruk av kirkens klokker.

Hvor kan jeg lese juleevangeliet?

Bibelen forteller flere historier om Jesu fødsel, og det er mange som har det som en viktig del av julefeiringen å lese juleevangeliet på julaften. Det er mange som leser juleevangeliet før julemiddagen.

Den mest kjente fortellingen starter med "Det skjedde i de dager", og kan leses i evangeliet etter Lukas kapittel 2, vers 1-20

Tent gravlykt
Det kan være godt å tenne et lys for sorg og savn i høytiden. Foto: Helene Moe Slinning

Er det vanlig å tenne lys på gravene i jula?

Ja, det er vanlig å tenne lys på graven eller minnestedet til noen som er død. Ta med deg et lys og tenn det. På julaften er ofte kirkegården full av tente lys til minne om de døde. Kirken har også flere andre tilbud til deg som har mistet noen.

be.kirken.no kan du tenne et lys digitalt, og knytte det til en kirke som betyr noe for deg. Du kan skrive en bønn som følger lyset på veggen der, eller du kan la det stå og lyse for seg selv.

Har kirken et samtaletilbud i jula?

Ja, kirken har noen du kan snakke med. Høytiden kan bringe med seg mange følelser og tanker som det kan være godt å dele med noen. Ta gjerne kontakt med kirken der du bor for en prat. Trykk her for å finne din kirke.

Du kan også få en digital prat der du er i jula. På Den norske kirkes chattetjeneste kan du snakke med prest eller diakon om det du ønsker. Chatten er åpen de fleste dagene fra lille julaften til over nyttår.