En dag for ettertanke

Denne helgen er det en dag for bønn og ettertanke – bots- og bønnedag. Vil du lære mer om dagen eller be en bønn? Les mer her.

Å tenne lys i kirkens lysglobe er en vanlig del av gudstjenesten på Bots- og bønnedag.

Bots- og bønnedag er i Den norske kirke en dag for ettertanke. Dagen markeres siste søndag i oktober.

Dagen har i seg mange tradisjoner. Her kommer Guds kirke på jord sammen for å gjøre bot og for å be. Dagen er også et uttrykk for at kirken gjennom historien har kalt sammen til egne bots- og bønnedager knyttet til særlige hendelser.

Hvordan markeres bots- og bønnedag i Den norske kirke?

Bots- og bønnedag markeres ulikt i menighetene. Tekstene og bønnene for dagen har ekstra fokus på ettertanke og bønn for verden og noen steder praktiseres også ulike former for allment skriftemål.

Vil du skrive en bønn? Skriv en bønn på bønneveggen.

Hva er allment skriftemål?

Allment skrifte vil si at menigheten ber en felles syndsbekjennelse, og så tilsier presten syndenes forlatelse. Presten kan gi den syndstilgivelsen til menigheten samlet, eller ved at hver enkelt får tilsagt syndes tilgivelse individuelt.

Historie om bots- og bønnedag

Det var fra gammel tid av skikk i kirken å holde bots- og bønnedag ved bestemte anledninger, f.eks. store ulykker. Som fast dag i kirkeåret har Bots- og bønnedag forholdsvis kort historie, med plassering på ulike steder i kirkeåret gjennom ulike tider.

Ved forordning 27. mars 1686 ble det i Danmark og Norge vedtatt at en bestemt dag for faste, bot, og bønn skulle markeres fjerde fredag etter påske. Ved lov 28. mai 1915 ble den i Norge flyttet til fredag før Allehelgenssøndag, som er første søndag i november. Ved lov 22. desember 1950 ble dagen lagt til søndag før Allehelgensdag. Denne plasseringen av Bots- og bønnedag på en søndag, er en særnorsk ordning.

Dagen har hatt det særpreget at folket/menigheten står fram for Gud i bønn og bot. Bots- og bønnedag er en dag for selvransakelse, oppgjør og bønn.

Denne bønnen blir bedt under gudstjenesten på Bots- og bønnedag:

Nådige Gud, du som har skapt oss i ditt bilde og former oss på nytt med din skaperhånd, vi ber deg:
Tilgi oss syndene våre og forny ditt bilde i oss så vi vender om til deg og lever etter din gode vilje, ved din Sønn Jesus Kristus, vår Herre, som med deg og Den hellige ånd lever og råder, én sann Gud fra evighet til evighet. Amen.

Les Bots- og bønnedagsbønnen