– Forskjellige, men med felles mål

De representerer ulike lister og står på hver sin side i mange Kirkemøte-saker, men har vært i samme komité de siste fire årene. Det har vært en berikelse, forteller Jørgen Foss og Anne Brun Andersen.

Anne Brun Andersen og Jørgen Foss har lært mye av å sitte i samme komite på Kirkemøtet. Foto: Kirkerådet

– Husker du første gang vi var virkelig uenige? Det var den saken om de bibelversene, vet du, sier Jørgen Foss til Anne Brun Andersen. De spiser middag sammen under Kirkemøtet i Trondheim denne uka, og mimrer tilbake til den første tiden da de skulle jobbe sammen i Komite F.

– Huff ja, Anne smiler og rister på hodet.
Samtalen mellom Foss på 29 år og Brun Andersen på 69 år er som mellom to gode venner med en lang og felles historie. Men de to traff hverandre for første gang for kun fire år siden, og har siden kun tilbrakt en uke i året sammen, på Kirkemøtet. Der har de til gjengjeld arbeidet tett og intensivt sammen.

Går an å leve sammen
– Vi har jobbet fram uttalelser og saker, og prøvd så godt vi kan å drive med kirkepolitikk. Vi har ulik alder og kjønn, og vi er valg inn fra ulike lister, men vi har et felles mål, forteller Foss.

– Vi har hatt noen diskusjoner disse fire årene. Men det er konsensus som er målet, sier Brun Andersen.

I saken om likekjønnet vigsel har ingen av dem endret syn. Men synet på den andre har forandret seg, forteller de.
– Jeg har lært at det går an å leve sammen selv om vi har ulike meninger, forteller Brun Andersen.
– Vi er fortsatt uenige, men nå senker vi skuldrene litt og ser menneskene bak i større grad enn for eksempel på det første Kirkemøtet vi var på i 2016. Det var en tøff opplevelse, sier Foss, og Brun Andersen nikker enig.

– Sunt for meg
– Det som er fint med Kirkemøtet, er at jeg møter mennesketyper her som jeg aldri snakker med ellers. Det er sunt for meg! Og utfordrer meg som person, synes Foss.

– Ja, man får meningsmotstanderne sine litt ut av den båsen man har plassert dem i inni hodet, sier Brun Andersen.

– I komiteen vår er noen høykirkelige og noen lavkirkelige, vi har vi ulike preferanser og referanser og ulik utdannelse. Men likevel føler jeg at vi er et «vi», konstaterer Foss.

Imponerer hverandre
– Det har vært morsomt å være i komite med Jørgen! Og jeg er imponert over hvor god greie han har på ting, sier Anne Brun Andersen.

– Å være i komite med Anne har vært en berikelse. Det har vært lærerikt. Hun sitter på mye kompetanse og et imponerende internasjonalt engasjement, mener Jørgen Foss.