30 år med støtte til de mest utsatte

Mellomkirkelig råd for Den norske kirke var med å starte Det norske menneskerettighetsfond (Fondet) for 30 år siden. – Den kristne tro tvinger oss til å stå opp for vår neste, sier Berit Hagen Agøy, generalsekretær i Mellomkirkelig råd.

Det norske menneskerettighetsfond støtter lokale organisasjoner og menneskerettighetsforkjempere i mange deler av verden. Ill: Utsnitt av logoen til Fondet.

Fondet støtter lokale organisasjoner og menneskerettighetsforkjempere i mange deler av verden. Dette er mennesker som arbeider under særdeles vanskelige kår for å forsvare alle menneskers verdighet og rettigheter.

Det unike med Det norske menneskerettighetsfond er det nære samarbeidet mellom kirken, fagbevegelsen (LO), akademiske og juridiske miljøer (Senter for menneskerettigheter, Universitetet i Oslo), menneskerettighetsorganisasjoner (Amnesty og Atlasalliansen) og Utenriksdepartementet.

Tirsdag 13. november deltok Berit Hagen Agøy, generalsekretær i Mellomkirkelig råd, på Fondets 30-års markering på Nobelsenteret i Oslo. Hun sier at det kirkelige engasjementet for menneskerettigheter står på et trygt bibelsk fundament:

– Den kristne tro tvinger oss til å stå opp for vår neste. Det er ikke noe vi gjør ved siden av, men er en konsekvens av vår tro og kallet til nestekjærlighet. Du må stå opp for din nestes rettigheter. Kirken skal være tilstede for de som vanskelig får støtte fra andre. Det er også den grunnleggende tanken i Det norske menneskerettighetsfond. Selve pulsslaget i Fondet er troen på at mennesker kan gjøre noe på bakken, på grasrotnivå.

Videre påpeker Agøy at menigheter kan støtte dette arbeidet, blant annet gjennom ofringer til Det norske menneskerettighetsfond.

De som er opptatt av sårbare grupper kan gjennom Fondet på en enkel måte støtte de aller mest utsatte, sier Berit Hagen Agøy.

Fondet markerer i disse dager sitt jubileum. Link til programmet nederst på siden.

Menigheter kan også ta del i å markere menneskerettighetsengasjementet, for eksempel ved å markere Global uke mot moderne slaveri 18. november eller Menneskerettighetssøndagen.