50 kvinner om reformasjonen

Hver dag i 50 dager publiserer kirken.no 500 tegn fra kvinner om Luther og reformasjonen. Fram mot 8. mars skriver 50 kvinnelige teologer/prester/biskoper om hva reformasjonen betyr for dem.

50 kvinner om reformasjonen

I reformasjonsåret 2017 ønsker kirken å rette en særskilt oppmerksomhet mot markeringen av 8. mars. Som nedtelling til denne dagen, har Kirkerådet utfordret 50  kvinnelige teologer/prester/biskoper til å skrive en liten tekst om hvordan reformasjonen er relevant i deres tjeneste.

Det er som vanlig laget ressursmateriale for markeringen av 8. mars i Den norske kirkes menigheter. I år, når markeringen av reformasjonen er et gjennomgående tema i kirke- og gudstjenesteliv, er dette også et historisk og tematisk bakteppe for opplegget for 8. mars-gudstjenestene.

Ressursmaterialet til årets 8. mars innleder med denne betraktningen:

- Selv om Luther ikke var noen feminist, og kjønnsinkluderende språk slett ikke har gjennomsyret reformasjonen, har den likevel aksjer i likestillingskampen. Uten reformasjonen ville vi neppe vært i stand til å fremme idealet om et likeverdig og likestilt samfunn, og heller ikke greid å nå målet om en kirke hvor alle kjønn kan ha lederoppgaver. De aksjene kan vi be og takke for, og de aksjene kan vi utfordre og bygge videre på.

Kvinnenes internasjonale bønnedag
Kvinnenes internasjonale bønnedag markeres den første fredagen i mars hvert år. I år, 3. mars, er overskriften “Gjør jeg deg urett?”.

Bønnedagen (World Day of Prayer) har komitéer i mer enn 170 land og regioner. I Norge startet bønnedagstradisjonen på slutten av 1920-årene. Kvinner over hele landet feirer hvert år bønnedagen sammen med kvinner fra de andre kirkesamfunn på stedet. Opplegget for Kvinnenes internasjonale bønnedag i år er laget av bønnedagskomiteen på Filippinene.