KVs leder på Olavsfestdagene

Kirkenes verdensråds leder Dr. Agnes Aboum var på plass på Olavsfestdagene. Her reflekterte hun over hvordan den verdensvide kirke ser ut, 500 år etter at reformasjonen startet.

Agnes Aboum sammen med Mellomkirkeligs råds generalsekretær Berit Hagen Agøy, med Nidarosdomen i bakgrunnen. (Foto: Olav Svanholm, Nidaros bispedømme)

Agnes Abuom er fra Kenya og hun den første kvinne som er valgt som president i Kirkenes verdensråd. Denne økumeniske organisasjonen har 340 kirkesamfunn som  medlemmer, med omkring 550 millioner kristne i mer enn 120 land. Generalsekretær er for øvrig Olav Fykse Tveit fra Den norske kirke.

I Trondheim fikk Agnes Aboum flere anledninger til å utfordre festivaldeltakerne, blant annet i et av Vestfrontmøtene, samt i Nidarosdomen under Olsokgudstjensten.

Under seminaret «Reformasjon i vår verden i dag», reflekterte Aboum over hvor den verdensvide kirke er i dag, et halvt årtusen etter reformasjonen.

I panelsamtalen etterpå, deltok preses Helga Haugland Byfuglien, Else Britt-Nilsen fra Den katolske kirke og Knut Refsdal fra Norgens Kristne Råd  og Metodistkirken.

- Vi er veldig glade for at Agnes Abuom kom til Olavsfestdagene i år. Hun var meget godt fornøyd med det norske vertskapet og Trondheim kommune da hun ledet KVs sentralkomitemøte her i fjor sommer. Men da fikk hun knapt tid til å se byen. Denne gangen har hun hatt et roligere program, samtidig som hun har bidratt med verdifulle perspektiver på den tida vi lever i. Hun er opptatt av at kirkene skal være både tydelige og være på banen i vår tids store utfordringer, sier Einar Tjelle, fungerende generalsekretær i Mellomkirkelig råd for Den norske kirke.

Fader Dr. Alexi Chehadeh var også gjest på Olavsfestdagene, invitert dit av Den norske kirke. Chehadeh er fra Damaskus i Syria, og han leder den ortodokse kirkens hjelpeorganisasjon GOPA-DERD, som samarbeider med Kirkens nødhjelp. Fader Alexis tale i Nidarosdomen er gjengitt i dokumentsamlingen lenger ned i artikkelen.