LHBT+ i kirken: Etter ord følger handling

Under Arendalsuka møttes kirkeledere i en samtale om LHBT+ i kirken. De fortalte om hva Den norske kirke nå gjør og skal gjøre for å ta oppgjør med diskriminering.

Mange var samlet på Kirkeskipet under Arendalsuka for å lytte til samtalen.

I år er det 50 år siden sex mellom menn ble tillatt i Norge. Det er også fem år siden kirken viet det første likekjønnede paret. Hva er status nå? Hvordan håper kirkeledelsen at fremtiden ser ut?

Det diskuterte leder i Kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum, preses Olav Fykse Tveit, Kristine Sandmæl som er leder av kirkens LHBT-utvalg, leder i Norges kirkevergelag Bård Bårdsen og Eir Ihlang Berg som er førsteammanuensis ved VID Vitenskapelig høyskole.

Se opptak av saken nederst i saken.

Torsdag møttes kirkeledere til samtale om LHBT+ i Den norske kirke. Overskriften for samtalen var "Etter ord følger handling", som peker på at kirkens ledelse ønsker å ta oppgjør med mange år med diskriminering.

Saken fortsetter under bildet.

Etter ord følger handling - LHBTpluss- Arendalsuka 2022-02.jpg

Hvordan vil innsikten vi nå har prege kirken?

En arbeidsmiljøundersøkelse viser at ansatte i kirken med LHBT-identitet har en vanskeligere arbeidssituasjon, og kirkens ledelse har uttrykt ønske om å ta oppgjør med år med diskriminering. Hvordan skal dette prege folkevalgtopplæring, ivaretakelse av ansatte og frivillige og folkekirkens møte med medlemmene i årene som kommer?

Dette er noen av spørsmålene som samtaleleder Jens Kihl, kulturredaktør i Bergens tidende, stilte under samtalen "Etter ord følger handling".

Samtalen var en del av programmet på Kirkeskipet Fryden under Arendalsuka. Kirkeskipet har ankret opp innerst i Pollen i Arendal.

Se hele samtalen her