Flere dåp og vielser i 2021

Flere ble døpt og giftet seg i kirken i 2021 enn i 2020. Det viser de foreløpige KOSTRA-tallene som Statistisk Sentralbyrå publiserte i dag.

Barn ved døpefonten. Foto: Malin Longva

Det var en økning på 8 % i antall kirkelige vielser nasjonalt. I Oslo bispedømme ble det gjennomført hele 31 % flere vielser i 2021 enn i 2020. De nasjonale tallene viser også en økning på 10 % i antall dåp fra 2020 til 2021.

Antall døpte i 2021 ligger midt mellom tallene for «normalåret» 2019 og 2020. Nedgangen i antall vielser var prosentvis langt større fra 2019 til 2020 og selv om pilen nå peker i riktig retning er tallene fortsatt langt under 2019.

– Dette er interessante tall, sier kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum. – Vi vet at mange utsatte dåp og vielse i 2020 for å kunne samle en større gruppe av de man er glad i til denne livshendelsen. Flere valgte å gjennomføre i 2021, men vi tror nok at en del holdt igjen så lenge det var restriksjoner. Nå gjør vi som kirke alt vi kan for å legge til rette slik at flest mulig kan få den dåps- eller bryllupsdagen de ønsker seg i 2022, sier Raaum.

Tallet på konfirmerte ligger stabilt, slik de også i stor grad gjorde fra 2019 til 2020. I Agder og Telemark bispedømme ble en større andel av 15-årige medlemmer konfirmert i 2021 enn i 2019.

– Både når det gjelder dåp og konfirmasjon ser vi at kirkens ansatte over hele landet kastet seg rundt og fant løsninger for hvordan flest mulig kunne få gjennomført disse handlingene. Det er lagt ned utrolig mange arbeidstimer rundt om i kirken, sier Raaum.

Antallsbegrensninger

Det ble arrangert flere gudstjenester i 2021 enn i 2020, men det var noe færre deltakere totalt. Det er til dels store forskjeller mellom bispedømmene, som trolig skyldes ulikheter i lokale pandemitiltak gjennom deler av året.

Halve året var man underlagt antallsbegrensninger på mellom 10 og 200 personer, selv med faste tilviste plasser. I påsken var gudstjenester for andre år på rad avlyst. Med avstandskravene som lå i smittevernforskriften har mange kirker heller ikke hatt plass til 200 personer (eller flere) i de periodene det har vært tillatt.

Rammet av innstramminger

Antall skolegudstjenester har fortsatt å gå ned, og er redusert med 50 % i forhold til 2020 – en total nedgang på rundt 80 % sammenlignet med 2019.

– Dette er en klar og forventet nedgang. Svært mange skolegudstjenester gjennomføres en av de siste dagene før jul. Det ble nok arrangert noen førjulssamlinger 13. desember da skolene innførte gult nivå, men mange har nok blitt avlyst fordi tiltaksnivået gjorde det krevende å samle elever i større grupper, sier Raaum. – Vi er spent på hvordan dette bildet vil se ut i en normalsituasjon slik vi håper og tror at vi vil ha den kommende julen.

Det var en økning på 28 % i besøk i kirker utenom gudstjeneste fra barnehager.

– Her er det mange i lokalkirkene som har gjort en fantastisk innsats og utvist en enorm kreativitet for å lage et engasjerende og lærerikt opplegg, gjerne utendørs, sier kirkerådslederen. Hun viser som eksempel til medieoppslag fra blant annet Helgerud menighet i Bærum, der det ble laget utendørs julevandring på kirketunet for blant andre de lokale barnehagene.

Krevende å måle digitalt tilbud

Når det gjelder det digitale tilbudet, beklager kirkerådslederen at tallene ikke er fullstendige. – Vi er kjent med at det har vært krevende for en del menigheter å rapportere på en god måte om strømmede gudstjenester til SSB, sier Raaum.

Kirkerådet har gjennomført en tilleggskartlegging av digitale aktiviteter som har avdekket at rapporteringen til SSB er mangelfull. Denne kartleggingen inneholder svar fra menigheter og fellesråd som dekker 50 % av menighetene i Norge. Hvor mange som har svart varierer mye mellom bispedømmene.

Blant menighetene og fellesrådene som har svart har om lag halvparten publisert gudstjenester på nett i løpet av 2021, og om lag like mange har publisert videoer med preken, andakt eller bønn (utdrag fra gudstjeneste). Den typiske menigheten i svargrunnlaget har publisert 1-4 gudstjenester og 1-4 videoer med preken, andakt eller bønn, stort sett på Facebook eller YouTube.