Bispekandidatene i Sør-Hålogaland er klare

Sør-Hålogaland bispedømmeråd har i dag nominert fem kandidater til å bli biskop etter Ann-Helen Fjeldstad Jusnes.

De fem bispekandidatene er: Tom Sverre Bredal-Tomren, Anne Bergljot Skoglund, Olav Rune Ertzeid, Kristine Sandmæl og Svein Valle

Oppdatering 25.05.23: Professor Hallgier Elstad er supplert kandidat, og det er nå seks kandidater. Les om alle kandidatene her

– Alle disse kandidatene vil kunne bli gode biskoper i Sør-Hålogaland bispedømme og vil på hver sin måte kunne videreføre bispedømmes visjon «Folkekirka i Sør-Hålogaland - Ei åpen dør i tro, håp og kjærlighet», sier bispedømmerådsleder Hanne Jakobsen.

Fem kandidater er nå nominert etter at alle fikk mulighet til å foreslå kandidater, samt forberedende møter, intervjuer og behandling i Sør-Hålogaland bispedømmeråd. Etter bispedømmerådets nominasjon åpnes det for å stille supplerende kandidater. Regler om nominasjon finner du her.

Her er de nominerte kandidatene (i alfabetisk rekkefølge):

• Tom Sverre Bredal-Tomren, førsteamanuensis ved VID
  • Olav Rune Ertzeid, prost i Nord-Helgeland
  • Kristine Sandmæl, prost i Lofoten
  • Anne Bergljot Skoglund, stiftsdirektør i Nord-Hålogaland bispedømme
  • Svein Valle, domprost i Bodø

Kandidatene vil bli dybdeintervjuet og presentert gjennom et arrangement i Bodø domkirke, tirsdag 30. mai 2023. Presentasjonen er åpen for alle og vil bli streamet på nett.

Les presentasjon av kandidatene via linker nederst på siden.

Prosessen videre

Etter presentasjonen i Bodø domkirke den 30. mai 2023, skal nominasjonen ut til rådgivende avstemming med frist 17. august 2023. Kirkerådet tilsetter ny biskop i sitt møte i Bodø 21.–22. september 2023.