Drop-in-bryllup: – Bryllup i kirken kan være helt enkelt, like stort

Over ti menigheter inviterer til drop-in-bryllup på valentinesdagen i år – en stemningsfylt seremoni for par som ønsker et helt enkelt bryllup i kirken for å feire kjærligheten.

Foto: Ås kirkelige fellesråd

14. februar er det drop-in-bryllup i over ti menigheter i Den norske kirke. Ås kirke er en av kirkene som åpner dørene for seremoni på kjærlighetsdagen.

– Det høres kanskje litt Las Vegas-aktig ut, og ikke alle liker drop-in-begrepet, men erfaringene er at folk tar bryllupet sitt på alvor og har tenkt på det lenge, forteller prost Kjerstin Jensen til NRK.

De som kommer til drop-in-bryllup er par som har tenkt på å gifte seg lenge, som ofte ikke har fått "somlet seg til å gifte seg", forklarer Jensen videre i intervjuet med Østlandssendingen, mandag morgen.

Hun undres: – Eller kanskje de bare trengte en anledning.

Blant kirkene som har promotert drop-in-bryllup i 2023 er Greverud, Grong, Vågå, Ulstein, Moland, Mandal, Nes, Nedstryn, Ås, Jevnaker, Haug og Flosta.

Helt enkelt, like stort

Undersøkelser Kirkerådet har gjennomført i 2021 viser at mange tenker på kirkebryllup som noe som må være stort, ha mange gjester og ha større budsjett.

Prost Kjerstin Jensen mener: – Det behøver ikke være sånn. Med drop-in-bryllup valentinsdagen ønsker vi å vise at vielsen kan gjennomføres helt enkelt, men like stort.

I Ås kirke har staben planer om å pynte kirkerommet med røde roser, tente lys og gjøre det stemningsfullt med blant annet flygelmusikk. Parene kommer med andre ord til dekket bord.

Det eneste formelle paret må ordne selv er prøvingsattest og forlovererklæring på Skatteetatens nettsider.

– Ryktene sier at skatteetaten er skikkelig raske! Ringer du i dag, kan du nok rekke det til i morgen, sier Jensen med smil i stemmen til NRK.

Les mer om hva som trengs ved og klikke her og lese under punktet "Send inn viktige skjemaer".

Gratis å gifte seg i kirken

Kirkerådets leder, Kristin Gunleiksrud Raaum er glad for initiativet: – Menighetene legger til rette for at mennesker skal få feire kjærligheten på måte som oppleves personlig for alle par. Drop-in-bryllupene bidrar til å senke terskelen.

– Et bryllup må ikke nødvendigvis koste veldig mye penger og kreve årevis med nitid planlegging.

Hun legger til at det alltid er gratis å gifte seg i kirken, der en bor, dersom minst en i paret er medlem i Den norske kirke.

– Alle par som gifter seg i kirken, om det er drop-in-bryllup eller det er lenge planlagt, får en stemningsfull ramme for dagen, i et kirkerom der menneskers sorg og glede har satt seg i veggene. De får også prest og kirkemusiker som har med seg et rikt utvalg av musikk og tekster.

Ta kontakt med kirken der du bor

Ønsker du vielse der du bor, kan du ta kontakt med det lokale kirkekontoret for å bestille vielse og snakke om deres ønsker for seremonien.