Engasjement mot kjønnsbasert vold

Hver tredje kvinne i verden opplever vold, fysisk eller psykisk. Også i Norge er tallet omtrent det samme, og hver 10. norske kvinne blir voldtatt. Volden rammer også barn og menn. 25. november var FNs internasjonale dag for avskaffelse av vold mot kvinner, og fram til FNs menneskerettighetsdag 10. desember pågår det en kampanje mot kjønnsbasert vold.

Illustrasjonsbilde. (Foto: Melanie Wasser, Pixabay)

Mange kirker er aktive i kampanjen, sammen med andre trossamfunn og organisasjoner. Dessverre misbrukes også religion til å legitimere vold, særlig mot seksuelle minoriteter og kvinner.  Dette gir oss som troende et særlig ansvar til å engasjere oss.

– Alle mennesker har samme verdi, og vi kan aldri akseptere at noen utsettes for vold på grunn av sitt kjønn eller seksuelle orientering, sier Berit Hagen Agøy, generalsekretær i Mellomkirkelig råd for Den norske kirke.

Kjønnsbasert vold er trolig verdens mest utbredte form for vold. Den rammer de mest sårbare: barn, unge jenter og gutter, mennesker i krig, flyktninger og minoriteter.

Hagen Agøy legger til at kjønnsbasert vold finnes i alle samfunnslag.

– Internett er blitt et redskap for å trakassere og organisere overgrep, og vi ser en økning i bruk av voldtekt som våpen i krig og vold og trakassering mot LHBT-personer. Det er ofte personer som er i en maktposisjon overfor offeret, som forgriper seg på den annens kropp og sjel og setter dype sår som kan vare livet ut. Det er et stort spenn fra mobbing og bruk av nedsettende kjønnskarakteristikker og psykisk trakassering til overgrep som er så brutale at det er vanskelig å ta inn over seg.  #MeToo rettet søkelys mot kjønns­diskriminering og seksuelle overgrep, særlig i arbeids- og kulturliv og i det politiske liv.

Kampen nytter

Det nytter å bekjempe kjønnsbasert vold. Kampen mot kvinnelig omskjæring har ført til at denne brutale praksisen er på rask nedgang i flere afrikanske land. Kunnskap om kvinner og barns rettigheter bidrar til at overgrep rettsforfølges og straffes.  Men det er langt igjen, ifølge Berit Hagen Agøy, som er glad for at så mange kirker og kristne organisasjoner har et sterkt engasjement mot kjønnsbasert vold.

Kirker tilbyr også støtte til ofrene og gir rom for at det er mulig å fortelle om overgrepene i trygge omgivelser. Her hjemme har Stiftelsen Kirkelig Ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep arbeidet med dette i en årrekke.

Nobels fredspris

Nobels fredspris for 2018 går til den kongolesiske legen Denis Mukwege og IS-overlevende Nadia Murad for bekjempelsen av krigsforbrytelser. Dette er svært gledelig og en inspirasjon til løfte fram de som kjemper mot kjønnsbasert vold.  Mukwege er pinsevenn og en nær samarbeidspartner til Kirkens Nødhjelp.

Kirkens verdensråd

Nylig kom eksekutivkomiteen i Kirkenes verdens råd med en sterk oppfordring til medlems­kirkene om å fordømme kjønnsbasert vold som en synd og å styrke engasjement for å motvirke seksuell trakassering og vold. Kirken oppfordres til å støtte ofrene og gi tilbud om traumebehandling og juridisk bistand slik at overgriperne stilles for retten.

Kirkenes verdensråd ber oss være særlig opptatt av sårbare barn, og motarbeide barneekteskap og voldtekter og overgrep mot små jenter og gutter.  Kirkene må også våge å utfordre tradisjonelle kjønnsroller og initiere samtaler og forskning om maskulin seksualitet. Kirkene har et særlig ansvar der det brukes teologisk argumentasjon for å akseptere at kvinner og seksuelle minoriteters rettigheter ikke ivaretas.

Torsdager i svart

Kirkens verdensråd  inviterer alle sine medlemskirker til å delta i «Torsdager i svart». Hver torsdag kler vi oss i svart som en ukentlig påminnelse om engasjement - og i solidaritet mot alle som er ofre for kjønnsbasert vold.  Norges Kristne Råd og Den norske kirke støtter opp om «Torsdager i svart».