Et tydeligere skille mellom stat og kirke

Prestene i Den norske kirke skal ikke lenger være statsansatte. Dette synes klart etter at kulturminister Thorhild Widvey (H) 2. september la fram regjeringens opplegg for et tydelig skille mellom staten og Den norske kirke.

Kulturminister Thorhild Widvey presenterte 2. september regjeringens opplegg for  et tydelig skille mellom staten og Den norske kirke.

- Dette er i tråd med Kirkemøtets ønske, sier direktør i Kirkerådet, Jens-Petter Johnsen. Han er glad for at regjeringen har fulgt anmodningen fra Kirkemøtet.

Kulturminister Thorhild Widvey sendte 2. september 2014 forslag om endringer i kirkeordningen ut på bred høring. Innen 1. november 2014 bes 1800 høringsinstanser om tilbakemelding. Alle menighetsrådene og kirkelige fellesråd i Den norske kirke er blant høringsinstansene.

Kirkemøtet ba i 2013 om at prestetjenesten, Kirkerådet og bispedømmerådene blir rettslig skilt fra staten og at det dannes et nasjonalt rettssubjekt for Den norske kirke. Dette følges nå opp av regjeringen.

- Den norske kirke har lenge jobbet for et tydeligere skille mellom staten og Den norske kirke. I et pluralistisk samfunn er det riktig at staten ikke holder seg med en offisiell religion. Og det ryddig og nødvendig at staten ikke styrer kirken, sier direktør Johnsen.

Grunnlovsendringene i 2012 endret relasjonen mellom staten og kirken. Siden da har ikke staten hatt en offisiell religion og det statlige kirkestyret ble avviklet. Regjeringens høringsnotat skisserer hvordan dette skal følges opp.

- Vi er glade for at statsråden presiserer at de foreslåtte endringene ikke innebærer at kirkens karakter av å være folkekirke svekkes, understreker Jens-Petter Johnsen, og minner om at kirken står midt oppe i en stor reform:

- De prinsipielle endringene er store, men verken kirkens medlemmer eller dens ansatte skal oppleve at kirken blir en helt annen. Den norske kirke skal fortsette å være der for alle som søker den. Og de ansatte som skal få ny arbeidsgiver, skal ivaretas på en god måte, understreker han.

- Vi har en stor jobb foran oss med å forberede overtakelsen av 1600 arbeidstakere. Kirken får en rekke nye ansvarsområder og funksjoner. Dette skal gjøres på en forsvarlig måte. Vårt mål er at virksomhetsoverdragelsen skal skje i 2017, men det forutsetter at vi settes i stand til å gjøre jobben, sier Kirkerådets direktør Jens-Petter Johnsen.