Gamingpresten – en helt ny Youtube-kanal

Et nytt, kristent fellesskap for gamere - det må selvfølgelig være å finne på Youtube. Og som kanskje landets første prest, er nå selveste "Gamingpresten" i sitt ess der han møter unge til spill og moro og en liten dose alvor på den nye kanalen.

Gamingpresten – en helt ny Youtube-kanal

Lars Ivar Bratsberg blir ekstra ivrig når han snakker om den nye Youtube-kanalen. Til daglig er prest på Justvik i Kristiansand og ungdomsrådgiver på bispedømmekontoret i Agder og Telemark. Nå er han også den spillende presten som både bygger, spiller og snakker om tro på sin egen Youtube-kanal, Gamingpresten!

På Youtube-kanalen Gamingpresten (lenke under) lanseres den første episoden av Minecraft sesong 1, samt en serie undervisningsressurser Tweencraft – for tweens til bruk i både hjem og menighet.

Minecraft sesong 1 er et lavterskeltilbud hvor ønsket er å fremme spillglede og være en sunn aktør i gaming-verdenen. Her snakkes det av og til om tro – og av og til ikke. Slik som ellers i livet!

Tweencraft er en rykende fersk Minecraft-undervisningsserie med tre episoder for tweens!

I forbindelse med et trosopplæringsprosjekt som fokuserer på apologetikkressurser til barn og unge, bruker Lars Ivar Bratsberg, menighetsprest og gaming-entusiast, Minecraft til å dykke ned i spørsmål som for eksempel; Hva er sammenhengen mellom Minecraft, Gud og verden? Hva er sammenhengen mellom Minecraft, Gud og dinosaurer?

Hvordan kan vi kommunisere hva kristen tro er inn i den kulturen vi lever i? Kanskje må vi gjøre som Paulus i Aten og ta noen runder i det samfunnet vi er en del av? Gaming-verdenen er jo en viktig møteplass for mange, og her er kristen tro ofte fraværende.

Det er på denne bakgrunn at ideen om en egen Youtube-kanal vokste fram. Og i koronatiden gikk innspurten i ekspressfart, og Gamingpresten er nå lansert.

Samtidig som vi markerer åpningen av ny Youtube-kanal og slippet av disse filmene, blir dette også  åpningen av en helt ny prestetjeneste i bispedømmet. Lars Ivar Bratsberg kommer til å fortsette å spille og legger ut en ny episode hver uke på Youtube-kanalen Gamingpresten.

Dette er et samarbeid mellom Damaris Norge og Den norske kirke, og målet er å skape en digital plattform hvor det er greit å snakke om tro!

Gamingpresten Lars Ivar Bratsberg (Den norske kirke, tlf. 97982844 / lb568@kirken.no)
Prosjektleder / produsent Ann-Christin Østerberg (Damaris Norge, tlf.nr. 92421186 / ann-christin@damaris.no).