Biskop for alle

Åpenhet, frihet og tilhørighet, det skal være byggesteinene i videreføringen av en "hellig, alminnelig kirke", sier den nye biskopen i Hamar, Ole Kristian Bonden.

Den nye biskopen på plass i sitt hovedsete, Hamar domkirke. (Foto: Kirkerådet)

Kirkerådet utnevnte i går Ole Kristian Bonden til Solveig Fiskes etterkommer, og i dag ble han gratulert og ønsket velkommen til tjeneste som biskop i Hamar bispedømme.

– Ole Kristian er kjent som en solid folkekirkeprest og har stor oppslutning blant både menighetsråd, prester og lek kirkelig tilsatte i Hamar bispedømme. Han er vennlig og - jeg vil nesten si - mild. Han er folkelig og veldig lite breial og rett og slett veldig hyggelig, sa kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum i sin hilsen til den nye biskopen i dag.

Han fikk 12 av 16 stemmer i Kirkerådet i gårsdagens avstemming.

Stedegen biskop

Preses i Bispemøtet, Olav Fykse Tveit, ser fram til å få inn en kollega med solid og livslang nærhet til bispedømmet han skal lede.

– Hamar får en svært god biskop i deg, Ole Kristian. Du har jobbet mye med det som kalles stedegen teologi, og videre utvikling av stedegen liturgi for gudstjeneste og kirkelige handlinger. Du har både dialekt og nærhet til folk i Innlandet, og kommuniserer godt der du møter mennesker i ulike sammenhenger, både i og utenfor kirkerommet.

En sterkt ønsket biskop

Gunhild Tomter Alstad leder Hamar bispedømmeråd, og hun beskriver rådet som heldige som har fått Ole Kristian Bonden som sin nye biskop.

– Ole Kristian, du har en sterk og tydelig forkynnelse av evangeliet. Du får folk til å føle seg velkommen i kirka og kjenne at den er deres. Nå er det vår tur å si til deg: Føl deg velkommen i tjenesten som biskop! Du er sterkt ønsket som biskop i Hamar, og vi tar imot deg og tjenesten din med et åpent sinn og stort hjerte.

En rørt biskop

Hovedpersonen selv var beveget over tilliten han har fått ved å bli valgt til biskop, og har tatt med seg viktige ord fra sine forgjengere, Rosemarie Köhn og Solveig Fiske: "Ingen tro er for liten" og "Gud gjør ikke forskjell på folk"

– Jeg vil ha en raus og tydelig kirke som er til stede i samfunnet og i menneskers liv, ei kirke som bryr seg om folk. Ei hellig og alminnelig kirke, det er kirka for meg. Den skal være et annerledes rom, som er hellig, men likevel har rom for det alminnelige livet. Jeg vil arbeide for at folk i Hamar bispedømme skal gjenkjenne livet sitt i folkekirka og samtidig gjenkjenne Jesu Kristi nåde, Guds kjærlighet, og Den hellige ånds samfunn.

Vigslingen vil skje 29. januar i Hamar domkirke.