En samling for de unike

12.-13. november arrangeres landskonferansen for kirkens inkluderingsarbeid. For femte gang samles alle som er opptatt av en romslig kirke, der ulike uttrykk blir ønsket spesielt velkommen.

Inkludering i praksis i konfirmantundervisning. (Foto: Bo Mathisen)

Konferansen i Lund kirke i Kristiansand er altså den femte i rekken. To har vært arrangert i Stavanger bispedømme og to i Nidaros bispedømme. Konferansen ønsker å løfte frem mennesker med funksjonsnedsettelse som en ressurs for kirken. Den setter søkelys på menneskeverdet og et samfunnssyn som lar alle mennesker være bidragsytere og deltagende, ikke først å fremst ut fra hva vi kan gjøre, men ut fra mennesket som skapt i Guds bilde.

Spesialkonferanse for de mange
Rune Rasmussen er rådgiver for inkluderene kirkeliv, og han er ansatt på bispekontoret i Kristiansand. Han har årelang erfaring og engasjement for konferansen, og mener den passer for langt flere enn bare de som jobber spesifikt med integrering.

-HEL-konferansen utfordrer hele kirken på hvordan vi berører og forkynner til alle mennesker. Den utfordrer oss på en inkluderende gudstjeneste, på sansene som en innfallsport til tro og en inkluderende spiritualitet som kirken trenger å besinne seg på også overfor brede grupper i vårt samfunn. Vi kunne enkelt si at en forkynnelse og en trospraksis som passer for mennesker med funksjonsnedsettelse svært ofte oppleves relevant for det postmoderne mennesker. HEL-bevegelsen utfordrer oss ikke til å se bort fra vårt trosgrunnlag, men snarere å fordype vårt tros engasjement som hele mennesker. Gud møter oss i Jesus Kristus i kjøtt og blod, via ikke bare våre tanker, men like mye via sansene og bildene, forteller Rasmussen før han fortsetter:

- Bak HEL-visjonen ligger troen på at kirken i vår tid trenger mennesker med ulike funksjonsstyrker for å utfylle og berike hverandre til en levende tro. Derfor erkjenner vi også at vår tilnærming til tro i for stor grad har vært knyttet til forståelse og tanken. Vi trenger å bringe tilbake til kirken mysteriet og undringen. Den treeenige Gud slik vi møter han i bibelen er for stor til å rommes bare i våre ord. Han utfordrer oss til å la hele den menneskelige mosaikk være deltagende i tilbedelsen.

Rasmussen har et hovedargument for at akkurat du skal melde deg på HEL-konferansen - han lover at du vil bli utfordret på hva troen kan bety i alle menneskers hverdag. Du vil få praktisk hjelp til å begynne en vandring mot en måte å leve troen på for alle mennesker som utfordrer den tiden vi lever i. HEL-2019 vil vise vei mot En inkluderende kirke for alle.