Høring om kirkeordningen

Kirkerådet har vedtatt å gjennomføre en bred høring om kirkeordning for Den norske kirke høsten 2018.

En pausesamtale under Kirkerådets møte om opplegget for høring om utkast til ny kirkeordning. Fra venstre: Nestleder i Kirkerådet, Harald Hegstad, leder i Kirkerådet Kristin Gunleiksrud Raaum og preses i Bispemøtet, Helga Haugland Byfuglien.

Kirkerådets møte i Sigtuna, Sverige, 12.-14. september var fremtidig kirkeordning for Den norske kirke en av sakene.

I det vedtatte høringsdokumentet videreføres dagens kirkeordning uten at det blir foreslått større materielle endringer. Forslaget følger opp Kirkemøtets vedtak om Den norske kirkes grunnlag, som gir overordnede bestemmelser om kirkens lære, struktur og organisering.

Kirkerådet vedok enstemmig at det nå skal gjennomføres en høring med svarfrist 15. desember 2018.

Kirkerådet legger i denne høringen frem et forslag til helhetlig kirkeordning. Det er foretatt visse tilpasninger og endringer som er oppdateringer i tråd med de forslag som er fremmet til ny trossamfunnslov og endringer i kommunelovgivningen våren 2018.

- Høringsdokumentet som nå sendes ut, er sterkt forenklet i forhold til dokumentet som forelå i juni, og det tydeliggjør problemstillinger vi ønsker innspill på fra høringsinstansene. Kirkerådet vil fortsette arbeidet fram mot en mer helhetlig organisering av Den norske kirke. Det er både viktig at disse prosessene er gode og at de ikke trekker langt ut i tid, av hensyn til alle berørte, sier leder i Kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum.

Ventelig vil Stortinget behandle ny trossamfunnslov våren 2019 og ny kirkeordning kommer til behandling på Kirkemøtet våren 2019.