Jul + gudstjeneste = sant

I Bergen slår menighetene et slag for at jul + gudstjeneste = sant.

Skjermkopi av Facebook-siden til Bergen kirkelige fellesråd.

En helsides annonse på baksiden av gratisavisen Bergensmagasinet er del av kampanjen. Avisen når 100.000 husstander i Bergen kommune.

Kampanjeannonsen for julegudstjenestene i bergenskirkene julen 2017.- Hvis folk gjennom å se annonsen vår blir litt minnet på hva det egentlig er vi feirer i julen – at gudstjenestebesøk faktisk er helt på sin plass, og får et lite puff, så håper og tror vi at enda flere vil vurdere en tur i kirken, sier Karoline Rossgård Salhus, kommunikasjonsrådgiver i Bergen kirkelige fellesråd.

Nettsiden (og Facebook-siden) til Bergen kirkelige fellesråd gir full oversikt over tid og sted for mer enn 110 julegudstjenester i 35 kirker på julaften, 1. juledag og 2. juledag. Nettsiden gir også oversikt over 70 advents- og julekonserter i bergenskirkene.

- På nettsidene gjør vi alt vi kan for at man ved et par tastetrykk finner akkurat det en trenger av informasjon. Samtidig kjører vi samme kampanje via Facebook, der en kan vise engasjement og ta et standpunkt ved å engasjere seg i eventet «Jul + gudstjeneste = sant». Vi slår et slag for at jul + gudstjeneste = sant, og regner med at mange er enige med oss, sier Karoline Rossgård Salhus.

Biskop i Bjørgvin Halvor Nordhaug gir folk et lynkurs i julegudstjenestefeiring:

Julaften
- På julaften er det i kirken det skjer! Her hører vi fortellingen om Jesu fødsel, synger julesanger og hjelper hverandre til å forstå hva det hele betyr for oss i dag. Folk har forventninger til julegudstjenesten, som har et typisk familiegudstjenestepreg. Jeg tror at de aller fleste har en positiv opplevelse av kirken denne dagen, at det er derfor så mange kommer igjen år etter år. Gudstjenester i Bergen julaften

1. juledag
- Det er helt klart julaften som samler mest folk, men det er faktisk juledagen som er den store dagen. 1. juledag blir det festpreget høymesse, og jeg vil sterkt anbefale folk å gå til gudstjeneste også i dag. Gudstjenester i Bergen 1. juledag

2. juledag
- Det er helst i byene, som hos oss i Bergen, at 2. juledag blir markert som en egen dag. 2. juledag setter fokus på dem som har mistet og mister livet for troens skyld, og mange gudstjenester har også et ungdomspreg denne dagen. Gudstjenester i Bergen 2. juledag