Jul, Jesus og Pørni

– Er det mulig å feire jul i år? I alle fall uten å få en litt emmen smak i munnen?, spør kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum.

Kristin Gunleiksrud Raaum er leder i Kirkerådet i Den norske kirke. Foto: Kolonihaven / Den norske kirke

Kristin Gunleiksrud Raaum, kirkerådsleder for Den norske kirke

Er det mulig å feire jul i år? I alle fall uten å få en litt emmen smak i munnen? Mennesker fryser og sulter og lider i hele verden. I Ukraina etter Putins brutale angrepskrig. Mennesker forfølges, interneres og endog henrettes for å støtte menneskeretter vi i Norge tar for gitt. I Iran og Kina og alt for mange andre land. Listen over steder mennesker lider i verden er så lang at det er vanskelig å ta innover seg.

Julefeiringen er viktig i år

Så kan vi da feire jul? Ja. Jeg tror at julefeiringen bare blir viktigere i år. I 1000 år har vi feiret jul her i landet til minne om at Gud ble menneske. Et sårbart, nyfødt barn. Som er helt prisgitt andre mennesker for å overleve. Slik sende Gud sin sønn til verden. Fødd av møy i armodsdom. I et okkupert land. Snart skulle både han og foreldrene bli drevet på flukt for å redde livet.

Vi gjør oss umak med å forsøke å begripe dette, lage forståelig logikk av det. Det er umulig. Det er ikke til å fatte, denne unge, redde moren. Denne kalde, trange, hustrige stallen. Varme fra dyrene. Lukt av våt sau. Høy å føde i. Slik griper Gud inn. Her kommer engler til de utstøtte og foraktede, gjeterne på marken, og sier: Frykt ikke! Slik tennes håpet.

Grepet av årets Pørni-sesong

Jeg kjenner at jeg trenger tente lys, jeg trenger å se stjernen, jeg trenger vissheten om at verden ikke er helt forlatt. Jeg trenger å høre at Lyset skinner i mørket, og mørket har ikke overvunnet det, som det står i Johannesevangeliet. Og jeg trenger å høre om mennesker som står opp for andre og som gjør verden bedre. Kanskje det er derfor jeg ble så grepet av årets sesong av Pørni. Pørni strekker seg langt og lenger enn langt for alle hun møter som trenger hjelp.

Om det dreier seg om omsorgssvikt, foreldre som er døde, samlivsbrudd eller andre ting som gjør at verden går i stykker; Pørni er der med varm middag, nøkterne råd og rydder opp i alt det er mulig å rydde opp i. Og går ikke det, er hun der med en trassig varme, handlekraft og viser til fulle at vi mennesker kan ikke la hverandre i stikka. Og vissheten om at det finnes Pørnier i verden, gjør det litt lettere å feire jul i år. Verden trenger mange som Pørni.

Verden trenger mennesker som kjemper mot urett, som kjemper for rettferdighet, som står opp for dem som lider. Som viser solidaritet med dem som har mindre enn vi har, eller som har mistet alt. Det er også det Jesus har bedt oss om å gjøre: Alt dere gjorde mot én av disse mine minste brødre, det gjorde dere mot meg.

Vi trenger juleevangeliet

Verden trenger desperat lys i mørket, vi trenger å høre om mennesker som gjør verden litt bedre. Men først og fremst trenger vi juleevangeliet. Vi trenger å høre om fred på jorden. Vi trenger engler som sier Frykt ikke!

Så gå i kirken i julen. Syng deilig er jorden, om enn kun på trass. Tenn lys, og vit at lyset skinner i mørket og mørket har ikke overvunnet det.

God jul!

Innlegget er først publisert hos VG.