Julehilsen fra Nigeria: "Frykt ikke!"

- Vi skal ikke tillate at frykt forstyrrer fredelig fellesskap mennesker imellom, særlig ikke i en verden der geografisk avstand ikke lenger skiller oss. Presidenten i Det lutherske verdensforbund maner til refleksjon og gjestfrihet i årets julehilsen.

Presidenten i LVF, erkebiskop Dr Panti Filibus Musa. (Foto: LWF)

Erkebiskop Dr Panti Filibus Musa fra Nigeria peker på at vår gjestfrihet overfor fremmede bare kan være troverdig hvis vi har tatt hånd om vår egen frykt.

Han er leder for det internasjonale fellesskapet av lutherske kirker, Det Lutherske Verdensforbund (LVF). I sin julehilsen til medlemskirkene, inkludert Den norske kirke, tar han fatt i engelens ord til gjeterne på Betlehemsmarken i juleevangeliet «Frykt ikke».

- Frykt forårsaker traumer, splittelse, fordommer og utestenging av andre. Frykt hindrer gjestfrihet og toleranse for «de fremmede». (…) Engelen har et budskap for oss i dag om å ikke frykte, om å ta imot evangeliet med takknemlighet, om å engasjere oss i verden med en profetisk røst, skriver erkebiskopen.

Berit Hagen Agøy, generalsekretær i Mellomkirkelig råd for Den norske kirke, forteller at tittelen på julebrevet fra LVF harmonerer godt med arbeid som skjer i vår egen kirke. Mellomkirkelig råd har i et par år jobbet med å tematisere kirkens møte med fremmedfrykt, og vil fortsette med dette i 2019 under tittelen «Frykt ikke».

- Dette gjør vi ved å ta opp temaet på møteplasser for ansatte og frivillige i kirken, og ved å stimulere til teologisk refleksjon og konkret erfaringsutveksling rundt hvordan man kan skape grensesprengende og mangfoldige fellesskap, forteller generalsekretæren.

- Det er verdt å merke seg at flere av de internasjonale økumeniske fellesskapene vi er en del av, har den samme utfordringen til vår kirke, - og til hele den verdensvide kirke. I disse juletider er dette en særskilt utfordring til å gå vår egen fremmedfrykt i møte og la mangfoldet blomstre i våre fellesskap, sier Hagen Agøy.