Kirke og kropp i Trondheim

For 56. år på rad er det Olavsfestdager i Trondheim. Festivalen starter alltid opp 28. juli og dagene etter er fylt med konserter, gudstjenester, kulturprogram, seminarer, samtaler og folkefest. I år er ikke noe unntak, og med temperaturer over 30 grader, er det heftige dager i Trondheim.

Salmekveld med ulike artister, her er det Marthe Wang som er på scenen i Borggården (Foto: Tormod Kjendsli/Olavsfestdagene)

Kirken er allerede sentral i festivalprogrammet med Nidarosdomen som unik arena for de store konsertopplevelsene. I tillegg har kirken (preses, Nidaros bispedømmeråd og Kirkerådet) et eget program med blant annet bibeltimer, seminarer og gudstjenester. Under fanen Kirke2018 var det tirsdag seminar med overskriften «Kroppen – forfengelig, forgjengelig og hellig».

God nok som du er
I samtalen mellom preses Helga Haugland Byfuglien, lege Kari Løvendal Mogstad, sykepleier Marie Aakre og prest Bjørnulf Tveit Benestad fulgte 150 tilhørere på et fullsatt bibliotek med på refleksjoner rundt vårt syn på kropp. For hva kan kirken formidle og gjøre for at vi skal være fornøyde med kroppene vi er utstyrt med? I en tid med uoppnåelige ideal er det et paradoks at alt skal se naturlig ut, men samtidig har det kunstige større plass enn noen gang. Kan vi si enda tydeligere – og få særlig unge til å innse – du er god nok som du er?

På bibeltime har Nidaros’ biskop Herborg Finnset ledet nysgjerrige gjennom bibeltekster om skapelse, kropp og grønn teologi. Onsdag og torsdag overtar prest og forfatter Paul Erik Wirgenes og «den grønne biskopen» Geoff Davies stafettpinnen.

Bandasjer som skjuler
Nidarosdomen var dekorert med symbolske bandasjer i Messe for verdighet, i regi av Kirkelig ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep. Om lag 200 mennesker deltok i en flott og annerledes messe, med dans, refleksjon, preken og nattverd. I messen, som også holdes i alle landets domkirker, er det sentralt å gi overgrepserfaringer en plass i fellesskapet. I tillegg skal den verdigheten den enkelte har fått fra Gud løftes fram.

Viktig melding: Lytt til radio
For den som ikke er i Trondheim, er det mulig å lytte på P2 hver dag kl 13. Der overføres Vestfrontmøtet med tema som «Vil du oppgradere til kroppen2.0» og «Hvilke kropper skal få leve».

Kirken har sammen med Bibelselskapet bod på det historiske markedet. Der er det mulig å sette sitt fingeravtrykk på «Kristi kropp», ta bibelquiz, strikke eller lese som Hans Nielsen Hauge eller få en prat.