Stillhet, spørsmål og samtaler - kirken er på Norway Cup!

Bekkelaget og Ormøy menighet er tilstede på verdens største fotballcup for barn og unge. Midt på Ekebergplassen har kirken et stilletelt der du kan tenne lys, skrive en bønnelapp, sitte i stillhet eller snakke med en fra kirken om hva som helst.

Sokneprest Sverre Bang og trosopplæringsleder Kristin Øygard fra Bekkelaget og Ormøy menighet er tilstede på Norway Cup. Foto: Kirkerådet

To mennesker sitter i sola utenfor et hvitt telt i en samtale om tro og musikk. Den ene er sokneprest Sverre Bang fra Bekkelaget og Ormøy menighet, den andre en ung mann som har kommet forbi kirkens stilletelt for en prat under Norway Cup. Sammen med trosopplæringsleder Kristin Øygard og flere prester og frivillige fra lokalområdet er det fjerde året kirken er tilstede på verdens største fotballcup.

Åpent for alle
- Stilleteltet er åpent for alle. Vi tilbyr et samtalemiljø på tvers av kulturelle og religiøse grenser. I går var det to muslimske gutter som hadde snakket med en fra kirken om sin tro og diskutert treenigheten. Mange kommer forbi og forteller litt om sitt forhold til kirken eller stiller spørsmål. Det er utrolig meningsfylt å være tilstede som kirke på et møtested som Norway Cup, sier sokneprest Sverre Bang.

Sokneprest Sverre Bang og trosopplæringsleder Kristin Øygard er tilstede på Norway Cup.
Sokneprest Sverre Bang og trosopplæringsleder Kristin Øygard fra Bekkelaget og Ormøy menighet er tilstede på Norway Cup med stilletelt og tilbud om samtaler for de som ønsker noen å snakke med. (Foto: Kirkerådet)

Fellesskap og respekt
Trosopplæringsleder Kristin Øygard er imponert over Norway Cup og hvordan arrangørene legger vekt på fellesskap og respekt. Sammen med soknepresten har hun forberedt turnuslisten med 15 personer som stiller opp. - Teltet og plasseringen midt på sletta er det arrangørene til Norway Cup som har ordnet. Stilleteltet er åpent fra kl. 10.00-21.00 og er et samarbeidsprosjekt med gatepresten for ungdom i Oslo, forteller Kristin Øygard.

Samtaler om tro, kjærlighet og fotball
- Vi har mange forskjellige samtaler med folk, alt fra hvordan dagen har vært og spørsmål på overflaten til dypere temaer om tro, kirke og religion. Noen snakker om hvordan det går på kjærlighetsfronten eller hvordan dagens fotballkamper har gått. Det kommer også mennesker innom teltet som har en tilknytning til kirken for å si hei, og mange synes det er så fint at kirken er tilstede og føler seg litt som en del av dette, sier Sverre og Kristin. De er begge positivt overrasket over mottagelsen stilleteltet har fått og hvor mange som har kommet innom for en prat eller en stille stund.

- Det er så viktig å være en kirke som er tilstede ute blant folk, ikke bortgjemt i et kirkerom, sier sokneprest Sverre Bang.

Norway Cup-gudstjeneste
- Vi har også hatt Norway Cup-gudstjeneste på åpningsdagen i Bekkelaget kirke hvert år siden 1972, forteller soknepresten. Norway Cup-styret og fotballspillere fra mange ulike steder i verden deltar på gudstjenesten.

En motkraft til prestasjonspress
-Det er deilig å representere en motkraft til presset om å prestere og kunne tilby et stille rom, sier Sverre Bang. Kristin Øygard legger til: - Samtidig er Norway Cup-arrangørene flinke til å inkludere alle og ikke fokusere på at det er de beste som skal være med. Vi føler oss veldig velkommen av Norway Cup til å være her.

Bidra neste sommer?
Bor du i Oslo-området og kunne tenke deg å være frivillig i stilleteltet neste sommer? Send gjerne epost til: post.bo.oslo@kirken.no.

Kanskje det er et lignende arrangement i nærheten av din lokale kirke der det er behov for et stilletelt og samtaletilbud for ungdom i farta?