Kirkens konfirmasjonsvideoer tar av på TikTok

Alt fra influensere, menighetspedagoger, ungdomsledere til konfirmantene selv viser hvordan konfirmasjonstiden i kirken er gjennom korte videoer på TikTok. Videoene er sett 8 millioner ganger.

Mange skjermklipp fra tiktokvideoer

I disse dager inviterer menigheter over hele landet nye ungdommer til konfirmasjon i kirken. En av de mange midlene som brukes til å fortelle at alle ungdommer er velkommen til kirken er det sosiale mediet TikTok.

Nå finnes det hundrevis av klipp på kirkens egen TikTok-hashtag #konfirmantene og videoene er sett svimlende 8 millioner ganger.

På taggen legger ungdommer, ansatte og frivillige ut filmer av alt de gjør i konfirmasjonstiden, som samlinger og aktiviteter, og svarer på spørsmål i kommentarfeltene.

Se glimt fra millionhashtaggen her

Se hvordan influensere, kirkelige medarbeidere, ungdomsledere, konfirmanter og flere bruker TikTok til å vise frem kirkelig konfirasjon:

Influenserens konfirmasjonsdag

Den norske kirke har samarbeid med en rekke influensere som forteller om og svarer på spørsmål om deres tid som konfirmanter i kirken. En av dem er Karoline Krøvel, eller @karokul som hun heter på TikTok.

– Konfirmasjonstiden var en kjempefin tid for meg hvor jeg fikk bli kjent med mange nye og gjorde mange hyggelige ting sammen.

I tillegg beskriver hun selve konfirmasjonsdagen som et høydepunkt. Se selv:

@karokul Annonse🤍Skal du konfirmeres? Eller er du konfirmert allerede?😇 I samarbeid med DNK #konfirmantene #ad #foryou #fyp ♬ original sound - Karoline Krøvel

Spørsmål og svar

TikTok består av korte videoer – men også svært aktive kommentarfelt. Det gir mulighet for mange til å stille spørsmål om konfirmasjon eller til å dele egne erfaringer.

Diakon Ingunn Grytnes Kristensen er en av de mange som både spør ungdommer om deres konfirmasjonstid, men også svarer på spørsmål som kommer inn. For eksempel om selve konfirmasjonsdagen, som her:

@ingunnkristensen

håper du hadde en fin dag!! 😍

♬ ABBA Mashup - Joebot the Robot 🤖

Leirglimt fra hele landet

Et ungdomarbeid som er aktive på TikTok er ALIVE Askøy. Der viser ungdommene selv frem sin tid som konfirmanter i kirken, ungdomsledere svarer på spørsmål og mye mer.

Blant annet kan du nå se sommerlige leirglimt:

@aliveaskoy 💧🎊 #vannkrig #vannballong #vann #konf #konfirmantene #fyp #fordeg #trending #leir #konfeleir ♬ Best Friends - UNITY & Junior Songfestival

Kirken + TikTok-trender = sant

TikTok er et sosialt medium der trender står i fokus. En trend kan være en kort dans, et lydklipp som mange bruker eller en challenge. Det er det også mye av på #konfirmantene.

Se for eksempel denne:

@laffenjensen #foryoupage #konfirmantene #konfaction @saraheimstad @kkkelika @idasaetre @millaheimen1 @hermine.eriksen @majabe07 @johanna..olsen @piacjensen ♬ оригинальный звук - ||°ᗪᖗᕓᕮᔕᘉᗩ🍧🍃°||

Påmelding og informasjon om konfirmanttiden i din menighet

Vil du vite mer om konfirmasjonstiden der du bor, eller melde deg på? Påmelding skjer i kirken der du bor.

Trykk her for å oppleve livet som konfirmant på TikTok #konfirmantene

Finn din menighet i søket under og les om konfirmasjon på menighetens nettside. Noen steder er konfirmasjonen om våren, andre steder om høsten og noen steder har man mulighet til å velge. Derfor er det ikke én samlet påmelding eller frist for hele landet. Les på nettsidene til din menighet eller ta kontakt direkte for mer informasjon.