Interreligiøst initiativ for klima og regnskog

H.M. Kongen er til stede ved lanseringen av et internasjonalt, interreligiøst initiativ for klima og regnskog på Nobels Fredssenter 19. juni. -Hva vi gjør med regnskogen gjør vi mot oss selv. Bevaring av våre regnskoger er avgjørende i kampen for klima og skaperverket, sier Einar Tjelle, ass. generalsekretær i Mellomkirkelig råd.

Foto: http://shximai.com

Klima- og Miljødepartementet sammen med FNs utviklingsprogram (UNDP) og Regnskogfondet er hovedinitiativtakere i samarbeid med flere religiøse og globale aktører.

Preses i Bispemøtet, Helga H. Byfuglien og generalsekretær i Samisk kirkeråd, Risten Turi Aleksandersen, er blant deltagerne på regnskog-konferansen.

For mer informasjon og evt. påmelding til den åpne delen av konferansen: "The Interfaith Rainforest Initiative"

Intervju med Einar Tjelle, assisterende generalsekretær i Mellomkirkelig råd:

Hva handler dette initiativet om, og hvorfor er Den norske kirke med?

-Spiritualitet og religiøse etiske helhetsperspektiver tror vi er kjempeviktige i mobiliseringen for regnskogen. Det er det dette initiativet handler om. Regnskogene har et helt unikt artsmangfold, og er gigantiske karbonlagre, og når skogen hugges ned frigjøres store mengder CO2. Ca halvparten av regnskogene er forsvunnet de siste 60 åra, sier Tjelle.

-Norge har gjennom mange år hatt et særlig fokus på regnskogbevaring og bidrar mye. Men ting går for treigt. Og det er nok en økende bevissthet om at det framover må lyttes mer til folka som bor i og rundt regnskogen. Dette er nesten utelukkende urfolk og andre troende mennesker, fortsetter Tjelle.

Mellomkirkelig råd for Den norske kirke har vært med i planleggingen i nært samarbeid med Kirkens Verdensråd som er medarrangør.

-Vi er med fordi kampen for skaperverket, klimaet og urfolks rettigheter er så viktig, og vi mener vi har sentrale perspektiver å bidra med. Blant annet har vi erfaringer gjennom mange år med interreligiøst samarbeid i kampen for skaperverket og klimarettferdighet. Kirker og religioners felles stemme i forkant av Parisavtalen i 2015, tror jeg ikke skal undervurderes, sier Tjelle.

Hva er den største utfordringen i arbeidet for klima og regnskog i dag?

-Med tanke på klimakampen er det at utslippene må drastisk ned, og den grønne omstillingen må skje raskere. Her er Norge en sinke. Men Norge bidrar mye til regnskogbevaring. Utfordringer her er kynisk kommersiell nedhogging. Men også det å lytte bedre til de som bor der og styrke deres land- og menneskerettigheter. Urfolk er skogens beste bevarere, sier Tjelle.

Hva kan religiøse ledere bidra med for å verne regnskogen?

-Det er mye! Urfolks- og religiøse ledere i og nær regnskogene har en unik kunnskap om skogen, for mange er den et «hellig sted» som krever respekt og ydmykhet. «Hva vi gjør med regnskogen gjør vi mot oss selv», er en kontekstuelle omskriving av den «gylne regel» som er fellesreligiøst gods. Selvsagt blir også urfolk og religion/kirkefolk utsatt for kommersielt press, og kan ha holdninger og praksis som ikke er bra. Jeg håper dette initiativet kan styrke samhandlingen mellom viktige religiøse- og urfolksledere, hvor viktige etiske verdier deles og styrkes. Disse nøkkelaktørene er svært viktige ikke minst i å mobilisere sine egne. Men også med et tydelig budskap til politikere og kommersielle aktører, sier Tjelle.

-Som kristne har vi viktige fortellinger å ta med oss inn i bevaringen av skog og skaperverk. Hagen, Livets tre, grenene og fruktene…bildene er mange. Og det handler dypest sett om de sterke relasjonene vi har, til skaperverket, til hverandre og til Skaperen. Dette utfordrer rovdrift og uvettig forbrukskultur. Kirkene må bidra med håp: Om vi bekymrer oss for morgendagen- så vil vi likevel plante et tre! Eller la det urgamle treet få stå, og takke Gud for det unike livet i verdens skoger, avrunder Tjelle.

Regnskogkonferanse