Kirken ber om 3 milliarder til Syria-krisen

Sammen med ti andre organisasjoner ber Kirken Stortinget sikre 3 milliarder til Syria og nabolandene i neste års statsbudsjett. Se filmen som viser hvorfor.

Kirken ber om 3 milliarder til Syria-krisen

– Vi beklager at regjeringen tar fra de fattige for å gi til de fattigste. Den ekstraordinære flyktningsituasjonen krever ekstraordinære tiltak. Norge bør ta internasjonalt lederskap i denne saken. Vi har råd til mer, sier Jens-Petter Johnsen, direktør i Kirkerådet.

Han mener regjeringens forslag til budsjett ikke reflekterer alvoret i den enorme flyktningkrisen som verden står overfor.

– Jeg håper Stortinget tar ansvar og øker den humanitære støtten til Syria og nabolandene til tre milliarder, sier Johnsen.

SE FILMEN HER

– Må gi friske midler til flyktningene

– Vår oppfordring til regjeringen er at man gir friske midler til flyktningene, og ikke tar midler fra bistandsbudsjettet for å finansiere innsatsen på flyktningfeltet, sier Johnsen.

Den norske kirke gikk 5. oktober, sammen med en rekke organisasjoner, ut med et krav om 3 milliarder kroner ekstra til å håndtere flyktningkrisen. Regjeringen foreslår imidlertid å øke den humanitære bistanden med rundt en halv milliard kroner.

Les hele kronikken her.