Kristne og muslimer sammen til Pakistan

- Kristne i Pakistan lever i en presset situasjon sammen med andre minoriteter. Det er derfor svært meningsfylt å besøke Church of Pakistan for å vise solidaritet og lære om situasjonen, sier Einar Tjelle, assisterende generalsekretær i Mellomkirkelig råd.

Fra venstre Hafiz Tahir Mahmood Ashrafi, innleder på konferansen, biskop Samuel Azariah, Ghulam Abbas, styreleder Islamsk Råd Norge og Einar Tjelle, assisterende generalsekretær for Mellomkirkelig råd. Foto: Kirkerådet

Sammen med en delegasjon fra Kirkens Nødhjelp og Islamsk råd Norge, deltok Tjelle fra 12.-15. mars på en kirkekonferanse i Lahore, Pakistan. Han besøkte både kirkelige og tverreligiøse institusjoner, samt Kirkens Nødhjelps arbeid i området.

Temaet for konferansen var Pilgrimage of Life towards Reconciliation. Den samlet representanter fra alle bispedømmene, samt flere utenlandske partnere.
- Besøket bekrefter at interreligiøst samarbeid er svært viktig. Og det å reise fra Norge sammen med muslimer og kristne har vært en nyttig erfaring, sier Tjelle.

Også to fra Norsk Misjonsselskap var til stede på kirkekonferansen.

Diskriminering av minoriteter
Rundt 1,5 prosent av Pakistans 200 millioner innbyggere er kristne. De aller fleste er muslimer. Da Pakistan ble dannet i 1947 utgjorde minoritetene rundt 23%.
- Da jeg vokste opp for 30 år siden var det ikke diskriminering, men på 80-tallet med innføringen av blasfemiloven er livet blitt mye vanskeligere, fortalte professor Sarah Safdar. Hun har vært dekan ved University of Peshawar.

Hun fortalte om mange episoder hvor kristne har blitt arrestert, terrorisert og drept på grunn av det som blir oppfattet som blasfemi mot islamsk lære. Ofte er det grunnløse påstander og rykter.

- I 2004 ble den første interreligiøse gruppa startet i Pakistan. Dette har vært med på å skape en positiv endring, sier professor Sarah Safdar, som er nå er pensjonist, men aktiv i Church of Pakistan.

Kirkens Nødhjelps rolle
- Kirkens Nødhjelp har gjort en viktig jobb med å legge til rette for dette samarbeidet, sier Einar Tjelle.

World Council of Religions i Pakistan ble etablert med hjelp av Kirkens Nødhjelp for over ti år siden. Religiøse ledere fra de aller fleste muslimske hovedretninger og religioner forøvrig er representert i rådet. Dette er unikt i Pakistan.

I forkant av kirkekonferansen møttes ledere fra Religionsrådet i Lahore og utvekslet erfaringer mellom Norge og Pakistan. Leder i Islamsk Råd Norge, Gulam Abbas, fortalte om erfaringene med over 30 års dialog med Den norske kirke og hvordan det er å være en muslimsk minoritet i Norge. Ingrid Næss-Holm fra Kirkens Nødhjelp utfordret rådet til å arbeide sammen om viktige etiske temaer som miljø- og klimaengasjement, og viste til gode erfaringer fra Norge.

- Vi deltok med norske erfaringer også på en interreligiøs klimakonferanse i Islamabad i forkant av kirkekonferansen. Den var meget godt besøkt, og en viktig start for felles samhandling på dette feltet. Religionsrådet og andre viktige aktører representerer et unikt nettverk for bedre samhandling for større miljø- og klimabevisstheten i Pakistan, sier Tjelle