Hyvvää kväänikansan päivää!

Gratulerer med kvenfolkets dag! Her finner du oversikt over hvordan dagen markeres i kirken og hvordan du kan markere dagen der du er.

Kvenfolkets dag – kväänikansan päivä feires 16. mars hvert år. (Illustrasjonsbilde)

Gratulerer med dagen! Hyvvää kväänikansan päivää!

Kvenfolkets dag, kvenenes nasjonaldag eller kväänikansan päivä markeres 16. mars hvert år.

Kvenene bor spredt over hele landet selv om hovedbosetningene nok er i nord, og dagen er derfor relevant for hele landet og hele Den norske kirke.

Hvordan markeres kvenfolkets dag i kirken?

• Flere kirker har arrangementer i anledning nasjonaldagen. Oversikt over disse finner du på skjerikirken.no.
  • Du kan også tenne et lys, be en bønn i en kirke der du bor eller på den digitale bønneveggen.
  • Hva med å be en bønn på kvensk? Du finner velsignelsen og bønnen Vår far lenger nede på denne siden.
  • Du kan også markere dagen ved å lytte til ord og toner i andakten under.

Lytt til andakt på Kvenfolkets dag

Marker dagen med å lytte til ord og toner fra Bispegården i Tromsø. Biskop Olav Øygard holder andakt, vi ber bønner og lytter til kvenske toner.

Andakten er fra 2021.

Lytt til eller be en bønn på kvensk

Be en bønn på kvensk.

Lytt til velsignelsen på kvensk. Klikk her.

Les bønnen Vår far selv i teksten under eller lytt til lydfil ved å klikke her

Isä meiðän
Isä meiðän, joka olet taivhaassa!
Pyhitetty olkhoon sinun nimi
Likenytkhöön sinun valtakunta
Tapattukhoon sinun tahto
Niin maassa, niinko taivhaassaki
Anna meile tänä päivänä meiðän jokapäiväisen leivän
Ja anna meile meiðän synnit antheeksi
Niinko metki annama antheeksi meiðän velvolisile
Ja älä johðata meitä kiussauksheen
Mutta päästä meiðät pahasta
Sillä sinun oon valtakunta, voima, ja kunnia ijänkaikkisesti
Aamen

For de minste

I Samlingsstund for de minste gjør Matilda og moren hennes Karen mye morsomt. Denne gangen besøker de en gudstjeneste og ber bønnen Vår far. Her kan du også lære bønnen på kvensk.