Lutherske kirker samlet i Genève

Den norske kirke er en del av Det lutherske verdensforbund som består av 148 medlemskirker i 99 land. I forrige uke var det klart for det første fysiske rådsmøtet siden pandemien brøt ut.

LVFs rådsmøte samlet i Genève. Foto: LWF/S. Gallay

– Det Lutherske Verdensforbund (LVF) samler lutherske kirker fra hele verden. Temaet for rådsmøtet i år er «In Christ, all things hold together». Det er spesielt viktig å kunne samle hele den lutherske kirke når krig og krise rammer, sier Jacob Breda Antonsen.

I tillegg til å være sokneprest i Rakkestad siden april 2022, har han de siste årene vært en av Den norske kirkes to rådsmedlemmer i LVF.

– Møtes for å styrke fellesskapet

– På årets møte har samtalene dreiet seg mye rundt krigen i Ukraina, men også de andre konfliktene vi har i verden som preger mange som lever i blant annet Haiti, Burundi, Chad, Etiopia, Nigeria, og Myanmar. Ellers er rådets hovedoppgave å følge opp det arbeidet LVF gjør politisk, teologisk og humanitært. Vi møtes også for å styrke fellesskapet mellom de lutherske kirkene og hverandre, sier han.

Den norske kirke har en naturlig og viktig plass i LVF, mener Antonsen. Mange av de lutherske kirkene har tette bånd til Norge som følge av norske misjonsorganisasjoners  og Kirkens Nødhjelps arbeid.

– I LVF får vi et møte med det vi har felles som lutherske kirker. Der møter vi også kirker i en langt mindre privilegert situasjon enn oss selv. Jeg mener Den norske kirke har et spesielt ansvar for å bidra økonomisk og med de menneskelige ressursene vi har tilgang på, forteller Antonsen.

Viktig internasjonal aktør

Forbundet ble startet etter andre verdenskrig. Utgangspunktet var flyktningarbeid, siden misjon og kirkesamarbeid. I dag er organisasjonen også en viktig stemme inn i FN-systemet. Der har LVF bidratt til å påvirke politiske beslutningsprosesser på øverste internasjonale nivå, blant annet for å fremme tiltak mot klimaendringene.

LVF er også en stor global nødhjelpsorganisasjoner og jobber tett med bl.a. Act Alliance. Organisasjonen drifter også et sykehus i Øst-Jerusalem.

Direktør for kirkefag og økumenikk Jan Kristian Kielland og seksjonsleder for økumenikk og dialog Einar Tjelle deltok også fra Den norske kirke.