Lyser ut 7,5 millioner til trosopplæring, rekruttering og diakoni

Kirkerådet vedtok 26. mars å lyse ut midler til prosjekter innen diakoni, rekruttering og trosopplæring. Deler av midlene skal gå til digitale løsninger som raskt kan settes i verk i lys av koronapandemien.

Ill.foto babysang. (Foto: Kirkerådet/Jarle Hagen)

- På denne måten simulerer vi til kreativitet og gode utviklingsprosjekt innen tre viktige satsinger for kirken. Dette skaper innovasjon, godt samvirke mellom ulike aktører og arbeidsfelt i kirken, sier leder av Kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum.

Koronapandemien har gjort at menighetene i Den norske kirke har måttet legge om tilbudet raskt. For 2020 er det satt av midler til diakonale utviklingsprosjekter. Dette er en del av diakonisatsningen som pågår nå.

- I disse tider er særlig kirkens diakonitjeneste viktig for å ivareta mennesker som møter arbeidsledighet og utrygghet. Nye digitale løsninger som raskt kan komme på plass for både diakoni og trosopplæring, er særlig viktig nå, sier Raaum.

• For alle utlysningene gjelder det støtte til tidsavgrensede prosjekter og tiltak. Informasjon om utlysningene og digitale søknadsskjema finnes på https://kirken.no/stotte

Søknadsfristen for digitale diakoniprosjekter og digitale trosopplæringsprosjekter er 17. april.
Søknadsfristen for prosjekter innen diakoni, rekruttering og trosopplæring er 25. juni.

Dette er prosjekter det kan søkes støtte til:

Diakoni
Det kan søkes om støtte til innovasjon og programutvikling med tanke på videreutvikling av det diakonale arbeidet i menighetene. Midlene skal stimulere til å tenke nytt knyttet til å bruke potensialet i frivillighet eller samskaping inn mot diakonale utfordringer. Det kan også søkes om utvikling av digitale ressurser for diakonalt arbeid.

Rekruttering
Det kan søkes om støtte til alle typer prosjekter som fremmer rekruttering til kirkelige stillinger. For 2021 vil prosjekter innen følgende områder bli prioritert ved tildeling:

- Tiltak som bidrar til at flere deltar på ledertrening for unge.

- Tiltak som bidrar til at flere unge får ta del i kirkefaglige profesjonspraksiser (unge får prøve seg som kateket, diakon, kantor eller prest).

Kirkelig undervisning, trosopplæring og barne- og ungdomsarbeid
Det kan søkes om støtte til:

- Digitale ressurser for trosopplæring
- Forskningsprosjekter
- Innovasjon og realisering av gode ideer
- Implementering av allerede utviklede ressurser/materiell som har potensiale til å bli tatt mer i bruk
- Samarbeidsprosjekter/koordineringsprosjekter i rammen av samhandlingsplattformen «Kirkens unge»
- Kompetansetiltak blant ansatte og frivillige
- Tiltak som bidrar til å realisere Den norske kirkes satsinger