Lytt til barn!

Barnekonvensjonen feirer 30 år i år, og tirsdag 8. januar ble konferansen "Kirkens ansvar for barns rettigheter" arrangert. For kirken er i en unik situasjon, vi møter folk gjennom hele livet, og vi kan gjøre en forskjell.

Hva er viktig for å ivareta barns medvirkning? En liten øvelse på konferansen. (Foto: Kirkerådet)

Kirkenes verdensråd har utarbeidet tre satsingsområder når det gjelder barns rettigheter:

• Lytt til barn
  • Beskytt barn
  • Ta vare på jorda

Disse støttes av Den norske kirke og Norges Kristne Råd, arrangører av konferansen på Litteraturhuset.

Storsamfunnets ansvar
På konferansen deltok blant annet Kirsten Sandberg, professor ved Institutt for offentlig rett og medlem av FNs barnekomite. Hun var opptatt av kirkens viktige rolle for barn og deres rettigheter.

- Deres ansatte og frivillige møter barn og unge i sitt daglige arbeid og har dermed et ansvar. Dere kan være med og påvirke foreldre og andre lokalt, i tillegg til å være en nasjonal pådriver. Samfunnets rolle her kan ikke overvurderes, vi må alle være oppmerksomme på barna, virkelig lytte til dem og ta dem på alvor.

Barns klagerett usikker
Redd Barnas generalsekretær Birgitte Lange beskrev barnekonvensjonen som verdens mest populære konvensjon – ingen andre konvensjoner er ratifisert av flere nasjoner. Hun ville særlig løfte fram tre tema for deltakerne på konferansen.

- Det er viktig med særlig omsorg for barn på flukt, barn som ikke har omsorgspersoner rundt seg. I tillegg er vi opptatt av at barn blir hørt, og at de har reell innflytelse over egne liv. Og sist, men ikke minst, må de ha rett til klagebehandling, uavhengig av hvem som er foreldre og støttepersoner. Dette er en tilleggsprotokoll som ennå er ikke ratifisert i Norge, men vi håper det skjer snart. Barns rettigheter må være mer enn fine ord.

Ekte og ærlig formidling
Henrik Syse er alltid begeistret når han presenteres som søndagsskolelærer. I tillegg er han forsker og filosof, og medlem av Nobelkomiteen. På konferansen avsluttet han med å snakke om hva vi som kirke kan bli flinkere til.

- Vi må være i dialog med resten av samfunnet. Vi må huske at noen har hatt vonde opplevelser hos oss, det er ikke slik at kirken har vært et trygt rom for alle. Vi må også være både seriøse og ekte i budskapet vårt, både når vi formidler det til barn og til voksne. Barn trenger budskap og fortellinger om trygghet, verdighet og nåde. Og de trenger gode fellesskap der de får utvikle seg, også som åndsmennesker. Vi skal selvfølgelig møte barn med ærlighet og respekt, og la alle føle seg verdsatt og lyttet til. Vi skal ikke bare høre barn, vi skal virkelig lytte til dem.

Kirkerådet har utarbeidet samtalekort om barns medvirkning som kan brukes av både barn og voksne. På konferansen ble de helt nye kortene testet ut, og deltakerne ble utfordret til å snakke om hva som skal til for å ivareta barns medvirkning.