Nasjonal veileder om tilrettelegging av skolegudstjenester

Stortinget vedtok 26. april å be regjeringen utarbeide en nasjonal veileder for skolene om hvordan det best kan legges til rette for at elevene skal kunne delta på skolegudstjeneste i forbindelse med julehøytiden.

Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) på Stortingets talerstol under debatten om skolegudstjenester 26. april. (Skjermkopi fra Stortinget.no)

- Kirkerådet ønsker en slik nasjonal veileder om skolegudstjeneste velkommen. Men mange skoler har tradisjon med skolegudstjenester i forbindelse med andre høytider enn julen. Derfor bør ikke veilederen begrenses til julehøytiden, sier Kristine Aksøy, leder for Kirkerådets seksjon for barn, unge og trosopplæring.

Hun tror en ny veileder gir skolene en god anledning til å drøfte og avklare hvordan en på en god måte kan gi tilbud om skolegudstjeneste og legge til rette likeverdige alternativer. Aksøy mener gjeldende veiledning fra Utdanningsdirektoratet er et naturlig utgangspunkt for en ny nasjonal veileder.

- I det livssynsåpne samfunnet trenger vi alle mer kunnskap om og nærkontakt med levende tro og livssyn. Også som et grunnlag for kritisk refleksjon om usunne eller problematiske sider ved religioner og livssyn. Derfor kan deltakelse på skolegudstjeneste, og på samlinger i regi av andre tros- og livssynssamfunn, være en inngang til nettopp dette: Å lære om tro og tradisjon og om hvorfor religion og livssyn er en så viktig del av samfunnet og i mange menneskers liv, sier Kristine Aksøy i Kirkerådet.