Ny dugnad for syriske flyktninger

Den norske kirke og ti andre organisasjoner står sammen og krever flere syriske kvoteflyktninger og mer støtte til Syria og nabolandene. 9. september la de frem nye forslag til hva Norge bør gjøre i nærområdene, Europa og på hjemmebane.

Den norske kirke representert ved preses Helga Haugland Byfuglien krever sammen med ti andre organisasjoner tre milliarder til Syria og nabolandene i neste års statsbudsjett. Foto: Kirkerådet

- Nå blir hele Europa testet på styrken i vår forpliktelse på alle menneskers verdighet og rettigheter. Det er en prøve på våre humanistiske verdier, sier preses Helga Haugland Byfuglien.

Hun utfordrer Norge til å være et land som viser barmhjertighet, medlidenhet og gjestfrihet.

- Vår regjering og kommuner må også økonomisk ta større ansvar for den strømmen av hjemløse som banker på vår dør, fortsetter Haugland Byfuglien.

Hun berømmer den frivillige mobiliseringen, og oppfordrer alle til å støtte lokale tiltak i samarbeid med myndighetene, og å gi penger til de ulike hjelpeorganisasjonene.

Nye forslag
En historisk bred allianse med elleve organisasjoner la frem følgende forslag på en pressekonferanse 9. september:

Norge må bevilge 3 milliarder til Syria og nabolandene i neste års statsbudsjett:

• Økningen fra i år på 1,75 milliarder må hentes utenfor bistandsbudsjettet, gitt den ekstraordinære globale flyktningsituasjonen

Alle må bidra til den nasjonale dugnaden for syriske flyktninger:

• Frivillighets-Norge og den enkelte må delta og bidra. Kommunene må legge til rette for bosetting av flere flyktninger. Vi trenger alternative bosettingsmodeller – som selvbosetting og pålegg til kommunene, slik at flyktningene ikke blir sittende årevis på vent i statlige mottak.

Norge må ta aktiv del i en felles europeisk innsats for syriske flyktninger:

• Vi må følge Tysklands eksempel og ikke returnere syrere til landet de først kom til i Europa. Europa må ta et felles ansvar for humanitær assistanse og bosetting av flyktningene i Europa.