Slik skal kirken satse på rekruttering

«Mer himmel på jord» er visjonen til Den norske kirke. Det viktigste virkemiddelet for å få det til, er dyktige medarbeidere. Nå har Kirkemøtet for første gang vedtatt en rekrutteringsstrategi. Slik skal mange nye, engasjerte ansatte rekrutteres over hele landet.

Det har de siste årene vært høyere søkertall til kirkelige utdanninger. Foto: Bo Mathisen/Den norske kirke

De siste årene har det blitt utviklet, testet og gjennomført nye virkemidler i arbeidet med rekruttering.

Det har fungert. Trenden er positiv. Etter flere år med strategisk arbeid over hele landet, har antall søkere til flere kirkelige stillinger økt. Flere søkertall viser faktisk en dobling fra 2017 til 2020.

Nå intensiveres arbeidet.

En helt ny strategi for arbeidet er nemlig på plass. Det har Kirkemøtet, Den norske kirkes øverste demokratiske organ, sørget for.

Personlige oppfordringer er nøkkelen

Tilstedeværelse og personlig kontakt har vist seg å virke rekrutterende, og er nøkkelen i den nye strategien.

Ansatte, frivillige og folkevalgte skal fortsette å være motoren i arbeidet. Ved involvering og bevissthet på å utfordre andre til kirkelig tjeneste.

–  Vi kan og må utfordre unge til å søke kirkelige utdanninger, sier kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum. Medarbeidere må oppfordre og utfordre aktuelle kandidater, i alle aldre, til kirkelig tjeneste.

Kirken må åpnes, så unge kan oppleve kirken som arbeidsplass.

Hun fortsetter: –  Vi må utforske de mulighetene vi har i lokalkirken til å skape praksismuligheter der ungdom kan få prøve seg.

Menighetenes arbeid styrker rekrutteringen

Videre nevnes det i ulike tiltak i vedtaket som viser at Kirkemøtet mener menighetenes arbeid virker direkte rekrutterende.

Ansatte skal delta i ungdomsarbeidet og -demokratiet. Det er ett av vedtakene. Et av vedtakene sier også at barne-, ungdoms og ung voksenarbeidet, også i samarbeid med organisasjoner, må fremmes.

Kirkerådslederen mener det å styrke dette arbeidet vil virke rekrutterende.

– Vi som er del av kirken må være bevisst på at rekruttering er alles ansvar.

Eksempelvis vil det i seg selv virke rekrutterende at kirkens ansatte representerer mangfoldet av medlemmer i kirken, mener Kirkemøtet.

Saken fortsetter under bildet

km-fredag-08.jpgDen nye rekrutteringsstrategien ble vedtatt på Kirkemøtet 14. november.

Jobb i kirken som «second career»

– Den norske kirke trekker til seg unge mennesker, men også personer som ønsker en andre-karriere, sier kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum.

Stimulering av at kirkelig ansatte skal få kvalifisere seg for vigsling, vil i årene framover være et annet viktig virkemiddel for rekruttering. Kirkemøtet skal derfor ta stilling til en foreslått ordning for prest under utdanning.

– Ordningen vil gjøre det enklere å jobbe som prest samtidig som man tar siste del av teologistudiet. For særlig andre-karriere-kandidater vil dette være avgjørende.

Styrke medarbeidere

Kirkerådslederen fortsetter: – Samtidig må vi engasjere, utvikle og beholde medarbeiderne våre.

Blant punktene i vedtaket er også kompetanseutvikling blant ansatte, åndelig og faglig fordypning, tverrfaglig samarbeid, nye rammer for arbeidsgiverpolitikk og HR-strategi.

I tillegg har Kirkerådet avsatt midler til at ansatte kan kvalifisere seg for vigsling til diakon og kateket. Det vurderes tilsvarende ordning for kvalifisering for vigsling til kantor.