Økt dialogarbeid etter København- terror

Religiøse ledere fra Den norske kirke, Islamsk Råd Norge og Det Mosaiske Trossamfund var samlet i et solidaritetsmøte i synagogen i Oslo etter terroren i nabolandet Danmark.

Leder for Det Mosaiske Trossamfund, Ervin Kohn, biskop i Oslo, Ole Christian Kvarme, generalsekretær for Islamsk Råd Norge, Mehtab Afsar, generalsekretær i Mellomkirkelig råd, Berit Hagen Agøy,  seniorrådgiver i Mellomkirkelig råd Jon Aalborg  og Michael Gritzman, styremedlem i Det Mosaiske Trossamfund.

Biskop Ole Christian Kvarme, Berit Hagen Agøy, generalsekretær i Mellomkirkelig råd for Den norske kirke, og Mehtab Afsar, generalsekretær for Islamsk Råd Norge, besøkte mandag 16. februar Ervin Kohn, leder for Det Mosaiske Trossamfund, i synagogen i Oslo for å uttrykke medfølelse og sympati etter terrorangrepet i København.

- Vi uttrykte medfølelse med det jødiske samfunnet og understreket viktigheten av at vi som religiøse ledere står sammen mot hendelser som dette, sier Berit Hagen Agøy.

Mellomkirkelig råd for Den norske kirke har drevet utstrakt dialogarbeid med både Islamsk Råd Norge og Det Mosaiske Trossamfund i over tjue år.

- I løpet av samtalen i dag ble vi enige om å intensivere dialogarbeidet ytterligere, uttaler Hagen Agøy.