Oslo domkirke ringer for Aleppo

Søndag 23. oktober oppfordres alle landets kirker til å ringe for Syria og Irak. Oslo domkirke er en av menighetene som lenge har engasjert seg for flyktningene.

Illustrasjon: www.bellsforaleppo.org

- Da flyktningene strømmet til Europa og Norge i fjor gjorde det noe med oss både som nasjon og kirke. Vi ble beveget av hvor mye mot som lå bak, hvor mye lidelse og redsel som fulgte underveis, og hvor mye fattigdom og krig som lå til grunn for flukten, forteller domkirkeprest Valborg Orset Stene.

I fjor høst arrangerte Oslo domkirke en solidaritetskonsert hvor det ble samlet inn penger til Unicef.

- Vi opplevde en voldsom dugnadsånd og engasjement. Det var viktig for oss at vi ikke bare samlet inn penger, men at vi også kunne tilrettelegge for menneskemøter, sier Orset Stene.

De tok kontakt med flyktningmottak i Oslo-regionen for å undersøke om det var ønske om samarbeid.

- De tok i mot tilbudet med åpne armer. Etter hvert fikk vi kontakt med flere mottak, og fredag før palmesøndag hadde vi en første samling hvor vi presenterte påska som høytid og inviterte til å ta del i messen på den måten beboerne selv ønsket. Etter messen ble det servert varm aftensmat med mulighet til å bli kjent med hverandre, og med ulike musikalske innslag, sier Orset Stene.

Fredagsmesser for og med flyktninger
Oslo domkirke har messe hver fredag kl 16.30. Tre fredager denne høsten, og i dag 21.oktober, er overskriften: «Jeg er en fremmed. Flyktninger er særskilt velkommen».

- Vennskap kan være en begynnelse til å finne tilhørighet, og å bli gjenkjent som et medmenneske. Derfor inviterer vi til disse fredagssamlingene, med messe i kirkerommet og kveldsmat i Krypten, forteller Orset Stene.

Messen er på engelsk og med mye rom for symbolhandlinger. Det legges til rette for å tenne lys, velge seg en perle som et minne om den som viste kjærlighet og omtanke, skrive bønner, og å ta imot nattverd.

#BellsForAleppo
- I dag vil vi gå ut av messen kl 17.00 idet kirkeklokkene ringer i solidaritet over hele verden, for alle sivile i Aleppo, i Irak, og alle steder hvor folk er rammet av krig og drives på flukt. Som kirke er vi kalt til å vise barmhjertighet for de utsatte og å gjenkjenne utsatthet. Dette er Oslo domkirke sin måte å «ringe» inn helgen på, en helg i solidaritetens tegn, med TV-aksjon og klokkeringing «Bells for Aleppo», sier domkirkepresten.