- Påskefortellingen skal ikke forsvinne

64 kulturelle opplevelsesdager sørger hvert år for å sette fokus på påskefortellingen.

Foto: Pernille marie Walvik/Forlaget Oktober, hannekrogh.com, Lene Lahti/mbielland.com, Lasse Fløde/bjorneidsvag.no, nationaltheatret.no, aschehoug.no

For syvende gang er det klart for prosjektet Påske og pasjon - 64 kulturelle opplevelsesdager i påske og pasjonstiden. Fra 2. april til 4. juni, det vil si fra inngangen til den stille uke til 1. pinsedag, løftes det daglig frem kulturarrangementer i bispedømmene Oslo, Borg, Tunsberg og Agder og Telemark.

- Pasjon er lidelse og lidenskap. Lidelse i møte med verdens dødskrefter. Lidenskap i møte med livets muligheter. Påske er fortellinger som former vår kultur og driver mennesket til frihet, sier prosjektleder Knut Erik Tveit, som til daglig er kulturrådgiver i Oslo bispedømme.

- Det eneste målet vi har med prosjektet er at påskefortellingen ikke skal bli borte. Vårt ønske er at påskens innhold ikke skal forvitre verken ut av språket eller bevisstheten i kunst- og kulturfeltet.

Blant høydepunktene finner vi arrangementet 12-12 Gamle Aker. For fjerde år på rad skal 12 skjønnlitterære forfattere skrive hver sin tekst med utgangspunkt i stedet Gamle Aker kirkegård og Gamle Aker kirke i Oslo - og urfremføre tekstene fra kl. 23 på skjærtorsdag.

Blant årets forfattere finner vi etablerte navn som Erland Kiøsterud, Øystein Wingaard Wolf, Gunstein Bakke, Torgeir Rebolledo Pedersen, Inger Bråtveit og Håvard Syvertsen, men også nye forfattere som Ingvild Lothe og Frederik Svindland.

Programmet til Påske og pasjon 2017 er bredt, og inneholder både teater, musikk, film, gudstjeneste, arkitektur og visuell kunst.