Pilegrimsvandring rundt Tinnsjøen i Telemark

Hvorfor dra til Spania for pilegrimsvandring når vi er så heldige og lever i en eneste stor nasjonalpark med kirker på de flotteste stedene? Det var spørsmålet som ble stilt før suksessen "Pilegrimsvandring mellom dei kvite kyrkjene rundt Tinnsjøen".

På vandring fra Dal kirke til Gransherad. (Foto: Wiens/Sjøtveit)

Diakon Silje Sjøtveit jobber i Tinn kirkelige fellesråd. For seks år hadde familien bestilt tur til Cinqueterre der de skulle gå i vakker natur.  Noen dager før avreise gikk hun og mannen på tur hjemme i Austbygda. Med blikk på fjell og vann, og vakre hvite trekirker som omkranser Tinnsjøen, stoppet hun opp og utbrøt: hvorfor i all verden kommer ingen hit for å gå tur?

– Det var sånn det hele begynte. Her har vi nydelige trekirker i hver ei bygd, og et fantastisk turområde rundt, så det var en kjempemulighet til å invitere inn til kirke og samvær på en ny måte - med et større potensial enn "bare" høymesse.

En unik plass

Tinnsjøen ligger i hjertet av Sør-Norge, i Tinn og Notodden kommune. Sjøen har bratte sider, og fylles av en krans med hvite trekirker; Atrå kyrkje, Dal kirke, Gransherad kyrkje, Austbygde kyrkje, Hovin kyrkje og Mæl kyrkje.

– Jeg startet med å kontakte vår turglade sokneprest Kristin Fæhn, hun tente som en fyrstikk! Så fikk vi i gang samtaler med Visit Rjukan, Turistforeningen , bygdemellomprosjektet og historielaget, og det ble et interkommunalt samarbeid med masse entusiasme. Frivillige kom også med, folk som vi ikke før har sett så ofte i kirkene, men som synes dette var et spennende prosjekt.

Hele turen rundt Tinnsjøen er 90 km lang, så her måtte prosjektet stykkes opp.

– Vi begynte med én organisert tur i 2015, vi ryddet stier, fant fram informasjon om sted og kirke, og laget et opplegg for samling i kirka der vi startet og der vi kom da målet var nådd. Så tok vi neste strekning året etter, og nå er det altså fem unike turer der man får oppleve kultur og tur, alene eller sammen med andre. Påsken i fjor hadde vi også oppslag med qr-koder og påskevandring for voksne og barn.

Universalnøkkel til alle kirkene

Kvite kyrkjer-gruppa ønsket også at folk skulle kunne besøke kirkerommene. Særlig under korona, når det meste var stengt, var det viktig å gi tilgang, men også på vandring gjennom året. De fikk dermed på plass et sikkert opplegg der pilegrimene på forhånd kan betale 300 kroner for å låne en universalnøkkel som går til alle kirkene, og man signerer på en avtale som sikrer at kirkerommet ikke skades. Kirkesølvet ryddes bort, men ellers er kirkene slik de pleier å være - og det har ikke vært noen dårlige erfaringer med ordningen.

Hvor mange som har gått de ulike etappene, vet Silje ikke. Men at boka som beskriver alle turene selger svært godt, både på norsk og tysk, har overrasket Bok & Media og gledet initiativtakeren.

– Det er faktisk først i år dette tar av. Det har stått om pilegrimsvandringene våre i en spansk pilegrimsblogg, så vi tror jo at det kommer flere utlendinger når all reising igjen blir mulig. Så langt har det vært mellom 50-200 med på de organiserte turene våre, men man kan selvfølgelig gå når som helst og flere ganger.

Alternativ vei til kirke

Startsted og endestopp for vandringene er de ulike kirkene, men Silje har erfart at mange av de som har kommet med, ikke har et forhold til kirken før de deltar blir pilegrimvandrere.

– Både frivillige med turglede og medforfatter av boka, tyske Ingrid Wiens, har blitt med i kirkens arbeid gjennom dette prosjektet. Vi har jo ikke fulle høymesser i kirkene før og etter tur, men har en samling i kirken som kan legge grunnlag for å engasjere seg i menighet og for å komme tilbake også i andre sammenhenger. Dette er rett og slett en herlig, forfriskende måte å nå ut til nye mennesker på!