Rådet som forandret kirken

I år er det 50 år siden Kirkerådet ble opprettet. Boken «Rådet som forandret kirken» forteller historien om Kirkerådets rolle i utviklingen av kirkelig selvstendighet siden 1969.

Utsnitt av forsiden på boka "Rådet som forandret kirken"

Forandringens vinder har blåst kraftigere i perioden fra 1969 til 2019 enn i noen annen del av Den norske kirkes historie.

– Stortingsvedtaket i 1969, som lovfestet Kirkerådet, var et veiskille i Den norske kirkes historie, sier bokens forfatter, Jan Arild Holbek.

Holbek var i 40 år kirkejournalist i Vårt Land og har fulgt kirkelivet tett. Ikke minst har han inngående kjennskap til Kirkerådet og Kirkemøtet. I arbeidet med boken har han hatt kontakt med tidligere kirkerådsledere og kirkerådsdirektører, en rekke andre kirkelige ledere og ansatte i Kirkerådet. Og det er ikke tvil om at Kirkerådet har endret seg i løpet av disse 50 årene.

Kirkeråd til inspirasjon og til tjeneste
– I begynnelsen hadde ikke Kirkerådet mye myndighet i sitt mandat. Det hadde ikke anledning til å pålegge noen noe som helst, bare foreslå og anbefale. Ressursene var svært begrensede, ambisjonene skyhøye og dugnadsånden sterk. Kirkerådet var først og fremst et inspirasjons- og serviceorgan, som ville bidra til ny giv i menighetene, fortsetter Holbek.

– Kirkerådet har vært helt avgjørende for avviklingen av statskirkeordningen og for utviklingen av kirkelig selvstendighet og har sammen med Kirkemøtet vært en motor i de kirkelige endringsprosessene som har foregått i denne perioden, sier Jan Arild Holbek.

Det er det denne boken handler om: Kirkerådets og Kirkemøtets rolle og betydning i en spennende og krevende tid preget av dramatiske endringer, nye utfordringer og behov for nytenkning i Den norske kirke.

– Vi mener det er viktig å sikre kunnskap om og innsikt i denne historien, ikke minst med tanke på kirkens plass og rolle i samfunnet i årene som kommer, sier Kirkerådets direktør, Ingrid Vad Nilsen.

Verbum forlag gir ut boken på oppdrag fra Kirkerådet.