Regjeringens kirkereform i fare

Den norske kirke får ikke en krone til omstilling i Statsbudsjett 2015. Kirkerådets beskjed til Stortinget er tydelig: Skal regjeringen få gjennomført sin politikk om et tydelig skille mellom staten og kirken i 2017, må det bevilges penger nå.

Statsråd Thorhild Widvey la 2. september fram regjeringens opplegg for et tydelig skille mellom staten og Den norske kirke. Kirkerådets direktør Jens-Petter Johnsen mener at regjeringens fremlegg til statsbudsjett for neste år gjør det umulig å følge opp regjeringens egen kirkepolitikk.

- Statsbudsjettet setter regjeringens egen kirkereform i fare. Dette er veldig skuffende og svært alvorlig, sier direktør i Kirkerådet, Jens-Petter Johnsen, som mener Kulturministeren nå er i ferd med å svekke folkekirken.

Kulturdepartementet har varslet at kirken skal overta arbeidsgiveransvaret for 1600 prester og andre statlig tilsatte med virkning fra 1. januar 2017. Kirkerådet er klar på at dette blir umulig å gjennomføre på en forsvarlig måte uten penger til forberedelse og omstilling.

Nye oppgaver
- Kirken overtar en rekke oppgaver fra staten. Vi får arbeidsgiveransvar, nye forvaltningsoppgaver og ansvar for egen økonomiforvaltning. Den norske kirke kan ikke lenger benytte seg av statens tjenester og fellesløsninger, understreker Johnsen.

Kirkerådet drøftet i sitt møte i Tromsø 26. september Kulturdepartementets høringsnotat Staten og Den norske kirke – et tydelig skille.  Kirkerådet er fornøyd med at regjeringen følger opp Kirkemøtets ønske om at det tas nye skritt i stat-kirke-reformene, men understreker i vedtaksform at reformen må finansieres fra og med Statsbudsjettet 2015.

I høringsnotatet uttrykker departementet selv at kirken i dag neppe har den kapasiteten og kompetansen som trengs for å gjennomføre reformen. Departementet sier også ikt-anskaffelser er helt nødvendig.

Uforsvarlig
- Desto mer forunderlig og uforsvarlig at det ikke bevilges penger til å få gjennomført egen politikk, kommenterer kirkerådsdirektøren. Kulturdepartementet forutsetter at nye systemer og løsninger må kunne settes i drift straks en utskilling er realisert. Det krever at kirken har fått mulighet til å gjennomføre anskaffelser og bygge kompetanse, etablere nye funksjoner og IKT-systemer i god tid før 1. januar 2017. Til dette trenger kirken 27 millioner kroner i Statsbudsjett 2015.

- Virksomhetsoverdragelsen må la seg gjennomføre formelt, praktisk og teknisk, og den må skje på en måte som gir trygghet både til de ansatte og kirkens medlemmer, understreker Kirkerådets direktør.

Effektiviseringsgevinst
Departementet har i høringsnotatet også lagt inn en forventning om at kirken skal kunne spare kostnader og effektivisere driften ved utskillingen fra staten. Jens-Petter Johnsen understreker at det ikke er mulig for kirken å effektivisere fra 1. januar 2017 uten midler til omstilling i de to årene før endringene trer i kraft. Til dette trenger kirken ytterligere 33 millioner kroner i Statsbudsjett 2015.

- Effektiviseringsgevinsten kan ikke hentes ut før investeringene er gjort. Dette har staten mye og dyrekjøpt erfaring med. Høyre i opposisjon har vært flinke til å minne tidligere regjeringer om dette. All omstilling er dyr fordi endring er investering i framtidig forbedring, sier Jens-Petter Johnsen.

Svekker folkekirken
Kirkerådsdirektøren minner om at et samlet storting har hatt som forutsetning at stat-kirke-reformene ikke skal svekke folkekirken. Den norske kirke skal fortsatt være en nær og levende landsdekkende folkekirke. Da må den ikke tappes for ressurser.