Salmeboka minutt for minutt på NRK

I november lanserer NRK en ny form for «sakte-TV» når den nye salmeboka skal synges fra perm til perm.

Salmeboka minutt for minutt på NRK

En maratonsending på om lag 60 timer planlegges når alle de 899 salmene skal synges vers for vers den første adventshelga.

− Det er en veldig god nyhet at NRK ønsker å gi den nye salmeboka så stor oppmerksomhet, sier Jens-Petter Johnsen, direktør i Kirkerådet.
− Salmeboka rommer en kulturell og åndelig skatt som spenner fra 300-tallet fram til vår egen samtid. Her finner vi diktere og komponister som har satt sitt preg på den europeiske kulturhistorien og kirkehistorien. Her er tekster og melodier som har bidratt til å forme Norge som nasjon de siste 200 årene, samtidig som vi ser hvordan salmesangen nå er blitt global. Salmeboka har sanger både fra Afrika, Asia og Latin-Amerika. Hele denne skatten får tv-publikum nå sjansen til å bli bedre kjent med, sier Johnsen.

Hele folkets kulturelle arv
Salmeboka minutt for minutt er et samarbeid mellom NRK og korbevegelsen i Norge samt Kirkerådet, som har laget salmeboka utgitt på Eide forlag, og Vår Frue kirke i Trondheim, der salmene skal synges og programmet sendes fra.
-Salmene er Norges kulturelle arv, og har vært sunget i generasjoner. Vi håper kor og utøvere fra hele landet også vil stille opp og være med når vi om kort stund går ut med invitasjoner om å delta. NRK ønsker med prosjektet også å vise fram bredden i Kultur-Norge, det er stor koraktivitet i både byer og grender. Når det gjelder salmene så betyr de mye for folk. Dette ser vi derfor fram til, sier kringkastingssjef Thor-Gjermund Eriksen.

En gullgruve til begeistring
Preses for Bispemøtet, Helga Haugland Byfuglien, er minst like entusiastisk over salmesatsingen til NRK. – Her har landets største mediebedrift forstått hva slags gullgruve salmeboka er. Det å synge sammen er noe av det flotteste vi kan gjøre, så dette tror jeg kan bli et løft for allsangen i Norge. Vi har allerede sett hvor stor begeistring den nye salmeboka har skapt i Den norske kirke, og jeg har store forventninger om at begeistringen kan spre seg langt utenfor gudstjenester og kirkerom. For meg er det også ekstra hyggelig at NRK sender salmesangen fra Vår Frue kirke i Trondheim, som ligger i tilsynsområdet til preses, smiler Byfuglien.

Stort mangfold
Norsk salmebok 2013 ble tatt i bruk i advent i fjor, og har et svært variert innhold. Den har tekster på ulike språk som samisk, kvensk og engelsk. «Julekveldsvisa» av Alf Prøysen har fått plass, det samme har artister som blant andre Bjørn Eidsvåg og Kari Bremnes, i tillegg til dagens salmediktere som Eyvind Skeie, Svein Ellingsen og Edvard Hoem og klassikere fra Petter Dass og Magnus Brostrup Landstad. Her er alt fra de tradisjonelle salmene til gospel og spirituals.

Salmeboka minutt for minutt har planlagt oppstart fredag kveld 28. november på NRK 1, og vil vises kontinuerlig på NRK 2 med innsmett på NRK 1. Kirkerådet håper på stort lokalt engasjement og salmesang og deltakelse i kirker og forsamlinger fra nord til sør.