Gratulerer med dagen!

Lørdag 6. februar feirer vi samenes nasjonaldag! Lær deg å lage en rundflette, syng bordverset på et av de samiske språkene eller hvordan du kan gratulere på de ulike språkene!

6. februar er det samisk nasjonaldag. Gratulerer med dagen! Foto: Thom Reijnders

Lær deg å lage en rundflette

En fin måte for å markere nasjonaldagen er å lage en rundflette. Dette er en aktivitet som passer både for store ogs må. Du trenger garn i ulike farger, saks, og noe til å feste med mens du fletter.

Syng bordvers på samisk

En annen måte å markere samenes nasjonaldag på er å synge en sang på et av de samiske språkene. I disse filmene kan du lære å synge bordverset "Gledens Herre" på enten lulesamisk "Ávo Härra", sørsamisk "Aavoen Åejvie" eller nordsamisk "Ráhkis Hearrá".

Hvordan kan jeg si gratulerer med dagen på samisk?

• Læhkoeh biejjine! (sørsamisk)
  • Vuorbbe biejvijn! (lulesamisk)
  • Lihkku beivviin! (nordsamisk)
  • Gratulerer med dagen! (norsk)