Solidaritet med de kristne i Egypt

- Bombeangrepet på troende som var samlet til gudstjeneste i St. Markus-katedralen i Kairo, er en udåd av verste slag. Grusomhetene som rammet våre koptiske trossøsken søndag morgen er vanskelig å begripe, sier preses Helga Haugland Byfuglien.

Lys tennes i Fødselskirken i Betlehem. Foto: Kirkerådet

Den norske kirke har nære relasjoner til den koptiske kirke i Egypt, et av verdens eldste kirkesamfunn. I juni 2014 besøkte den koptiske paven, Tawadros II Oslo, og gjenbesøk til Egypt er under planlegging.

- At mennesker kan gjøre slik mot hverandre er nesten ufattelig. Uerstattelige liv har gått tapt, mange av dem barn. Mennesker som var samlet til bønn ble drept eller lemlestet og skadet for livet. Dette gjør meg opprørt, fortvilet og uendelig trist, sier Helga Haugland Byfuglien.

Sendt kondolansebrev
De koptiske kristne lever under svært krevende forhold, og søndagens hendelser er et nytt slag, ikke bare mot kopterne, men mot det minkende og pressete kristne fellesskapet i Midtøsten.

- Jeg har i dag sendt kondolansebrev til pave Tawadros II og forsikret ham om Den norske kirkes forbønn og solidaritet, sier preses.  Hun oppfordrer alle menigheter i Den norske kirke til å be for de kristne i Egypt.

- Vi må be om at Gud, i sin nåde, må gi dem trøst og styrke i de onde dagene, sier Haugland Byfuglien.

Arbeider for å opprettholde kirkens nærvær
Den norske kirke står sammen med kopterne og andre kristne i Egypt for å opprettholde kirkens nærvær i det egyptiske samfunnet.
- Våre trossøsken i Midtøsten minner oss ofte om at kjærligheten overvinner ondskapen til slutt.
Dette trassige kristne håpet, grunnfestet i Kristi oppstandelse, driver kirkens arbeid for fred og rettferdighet videre, sier Berit Hagen Agøy, generalsekretær i Mellomkirkelig råd.

Hagen Agøy minner om at terrorister og ekstremister sist helg tok mange liv også i Istanbul, Nigeria og flere andre steder.
- Terror er opprør mot fundamentale verdier i både islam og kristendom. Slike handlinger er en hån ikke bare mot medmennesker, men mot Gud. Mennesker som forakter sine medmenneskers gudgitte verd og dreper, for å selv oppnå makt, må stilles til ansvar og straffes. Troende mennesker over hele verden står heldigvis sammen om å fordømme slike hendelser på det sterkeste og motarbeide dem. Det er disse gode kreftene vi må bygge opp om og samarbeide med, avslutter generalsekretæren.