Spennende fire år i vente

Kirkemøtet 2016-2020 blir yngre enn noensinne. Over 40 prosent flere deltok i valg til bispedømmeråd i år, og i Oslo var oppslutningen mer enn doblet.

Avstemning på Møllergata skole i Oslo. (Foto: Kirkerådet)

Kirkerådets direktør Jens-Petter Johnsen gleder seg over dette.

- Dette har vært et valg med mye engasjement også langt utenfor kirkens kjernetropper. Mange flere oppsøkte kirkens valgurner i år, og dette har ført til at det er et generasjonsskifte på Kirkemøtet de neste fire årene. Gjennomsnittsalderen på de leke kandidatene er nå 45 år. Det blir både spennende og berikende å få mange nye og unge stemmer inn i kirkens øverste valgte organ. Og mange av de unge kandidatene har allerede lang fartstid innenfor det det kirkelige ungdomsdemokrati, så tross lav alder, har de allerede mye verdifull erfaring.

Kvinnene er i flertall blant de valgte representantene. Årets valg er det første med kandidater på lister, og Åpen folkekirke fikk flertall i alle ni bispedømmene der de stilte liste. Åpen folkekirke mobiliserte på sin viktigste kampsak: Vigsel for likekjønnede i Den norske kirke.

Direktør Jens-Petter Johnsen på kontoret sitt.Den store kampsaken
Kirkevalget synes å gi en avklaring i saken om vigsel for likekjønnede i Den norske kirke. Derfor har Kirkerådet bestemt at de prinsipielle sidene ved saken skal tas opp på første kirkemøte i april.

- Jeg håper vi får en god dialog i denne prosessen med respekt for begge syn. Kirkemøtet vedtok i fjor at denne saken ikke må føre til kirkesplittelse, og jeg håper at vi kan finne løsninger som gjør at alle med frimodighet kan finne sin plass i denne kirken også i fremtiden.

Men selv om fokus i media og blant kandidatene i høst har vært likekjønnet vigsel, er det flere andre store saker som også skal behandles av de 116 delegatene på Kirkemøtet de neste fire årene.

- Vi står foran gjennomføringen av den endrede relasjonen mellom stat og kirke fra 2017 der Kirkemøtet blir arbeidsgiver for alle prester og hele den statlige bevilgningen skal forvaltes av de kirkelige organene selv. Et par år senere er det varslet at det blir innført en ny rammelov for tros- og livssynssamfunnene, som medfører at Kirkemøtet kan fastsette ny og forenklet organisasjonsstruktur for Den norske kirke. Den store gudstjenestereformen skal evalueres og justeres. Og vi må også ha et skarpt fokus på en ventet rekrutteringskrise i kirken, der både prestestillinger, kantorstillingene og de øvrige kirkelige stillingene vil trenge mange nye medarbeidere.

Fakta:

• I Kirkevalget er nå 103 av 116 delegater klare; 65 direkte valgte lek-kandidater, tre samiske representanter, en Døvekirken-representant, 11 ansatte prester, 11 lek tilsatte og 12 biskoper.
    De 13 som mangler er 12 kandidater som skal velges av menighetsrådene i henholdsvis Agder og Telemark, Møre, Bjørgvin og Tunsberg, samt leder av Samisk kirkeråd. Disse kandidatene er klare 8. desember. Aldersfordelingen blant de leke er slik:
    18 er under 30
    9 er mellom 30-40
    7 er mellom 40-50
    11 er mellom 50 og 60
    20 er over 60

Åpen folkekirke fikk flertall i alle ni bispedømmer, størst med 76,4 prosent i Oslo, minst i Agder og Telemark med 54 prosent.

Om delegatene som ble valgt inn:

• kjønnsbalansen er 50 kvinner og 41 menn. «Kvinnekupp» i Borg (7-2) og Tunsberg (5-1), mens mennene dominerer i Agder og Telemark (5-1).
  • aldersgjennomsnittet blant de leke kandidatene er 45 år. Bispedømmerådet med lavets gjennomsnittsalder er Tunsberg med 34 år i snitt, mens Agder og Telemark har høyest alderssnitt med sine 53 år.
  • valgte delegater som fortsetter fra Kirkemøtet 2011-2015 er så langt 30 (av 91). Det kan komme flere med fartstid i Kirkemøtet i den indirekte valgomgangen.