Statue av Norges første kvinnelige biskop

20. mai 2023 er det 30 år siden Norge og Norden fikk sin første kvinnelige biskop. Dagen markeres med å avduke statue av biskop Rosemarie Köhn foran Hamar domkirke. Grunnfinansiering av statuen er på plass – nå inviteres alle til å være med å bidra til å få reist statuen.

Skissen av statuen av biskop Rosemarie Köhn. Foto: John Andersen.

I mai 2023 er det 30 år siden Rosemarie Köhn ble landets og nordens første kvinnelige biskop.

– Det vakte oppsikt da Hamar bispedømmeråd nominerte to kvinner til den ledige stillingen, og mot alle odds utnevnte statsråd Gudmund Hernes prest og rektor Rosemarie Köhn, sier Arve Juritzen som er en av initativtakerne.

Statue foran Hamar domkirke

Sammen med Hamar bispedømme, Hamar kommune og Hamar domkirkes menighetsråd jobber Biskop Roses stiftelse nå med å finansiere og produsere en statue av biskop Rosemarie Köhn som skal plasseres foran domkirken på Hamar.

Billedhugger Merete Sejersted Bødtker skal lage statuen. Avduking vil skje 20. mai 2023, på dagen 30 år etter ordinasjonen.

– Denne statuen representerer mye mer enn personen biskop Rose. Den er et symbol for kvinnekraft, inkluderende menneskeverd og kjærlig tro. Og mest av alt skal den minne oss på at det er i motbakkene vi skaper er en folkekirke i tiden som interesserer mange, sier Juritzen som er daglig leder av Biskop Roses stiftelse.

Inviterer til folkefinansiering

Juritzen forteller at grunnfinansieringen er på plass, og inviterer alle til å være med på folkefinansieringen av statuen.

– Nå kan du være med og skape historie og sette folkets biskop på sokkel som et symbol for kvinnekraft, inkluderende menneskeverd og kjærlig tro. Vær med og folkefinansier statuen av Rose.
Ingen bidrag er for små!

Du kan lese mer om arbeidet og gi bidrag til statuen på biskoprose.no